Creatieve strategie in design projecten is helemaal niet nodig

Creatieve strategie is overbodig. Ai! Een klassieke misvatting. Creatieve strategie is cruciaal. Bij elk ontwerp project. Helaas wordt het nog vaak genegeerd. Door bedrijven maar ook door designers. 

Blogpost Freelance Brand Identity Designer Mr. Upside Voorburg - Het nut van strategie

‘Duur’, ‘onzin’ en ‘ingewikkeld’

Veel bedrijven zeggen (creatieve) strategie zelf te kunnen. Of niet nodig te hebben. ‘Allemaal onzin’, ‘duur’ en ‘veel te ingewikkeld’. Strategie zou alleen voor grote bedrijven en projecten zijn. En ook door designers wordt strategie nog al eens afgedaan als ‘moeilijk doen’. Designers willen ‘gewoon’ mooie dingen maken. Toch?

Toch een gemiste kans. Strategie werkt. Ook voor kleinere projecten.
 
Return on investment
Bij het inschakelen van een (freelance) designer gaat het nog wel eens ‘mis’. Niet dat het design niet mooi is! Designers maken dingen mooi. En soms ook beter werkend, in het geval van UX Designers. Maar vaak mist het ook ‘iets’. Dat ‘iets’ is het ontbrekende element. Het element dat ervoor zorgt dat design een goede Return on Investment (ROI) oplevert.
 
Met strategie ontdek je dat ‘iets’. 

Blogpost Freelance Brand Identity Designer Mr. Upside Voorburg - Vijf stappen Branding Proces

'Maar ik heb gewoon nu even snel een logo nodig'

Meteen in de doe-modus
Klant én designer zorgen beiden voor deze ongezonde situatie. De klant weet meestal heel veel van het eigen bedrijf. Designers veel van ontwerpen. Het bedrijf huurt een designer in om… designs te maken. En stuurt zo soms vanaf het allereerste contact al de verkeerde kant op. Uit onwetendheid. Of gemak. ‘Ik heb gewoon even snel een logo nodig’. ‘Het hoeft allemaal niet zo moeilijk, hoor!’. Ik heb het al vaak gehoord.
 
Veel designers schieten dan meteen in de uitvoering. Ik deed dat in het verleden ook. Snel aan de slag! De klant heeft haast. Om daarna snel die factuur te kunnen sturen. En weer door! Naar de volgende klant. De designer maakt van zichzelf een productiebedrijf.
 
Niet de adviseur die een designer hoort te zijn.
 
Een simpel gesprek kan het verschil maken. En cruciaal zijn voor creatieve oplossingen later in het proces.
 
Middelen om een doel te bereiken
Een creatieve strategie is net als elke andere strategie. Een (virtuele) landkaart. Je bedenkt met welke stappen je bij het doel komt. Dat doel lijkt vaak helder. Een logo. Website. Of illustratie. Dat kunnen inderdaad doelen zijn. Maar feitelijk zijn het middelen. Om een doel te bereiken.
 
Vanaf hier worden het gesprek vaak écht interessant. Want als een logo niet het doel is. Wat dan wel?
 
Waarom?
Een goede designer vraagt door. Stelt de ‘Waarom’-vragen. Na elk antwoord wordt weer een ‘Waarom’-vraag gesteld. Net als een klein kind. Net zolang totdat er voldoende inzicht in het werkelijke probleem is.
 
Ik zie dit proces vaak als stappen terugdoen op een route. Met elke ‘Waarom?’-vraag zet ik samen met de klant een grote stap terug en bekijk de omgeving (het project) opnieuw. Regelmatig blijkt dat de klant beter geholpen is met een alternatieve route. Een alternatieve oplossing.
 
Ik heb zelfs meegemaakt dat we samen tot de conclusie kwamen dat de klant op dat moment helemaal géén design nodig had. Of dat het project veel kleiner werd dan eerst gedacht.
 
Je praat een mooie opdracht uit het hoofd van de klant?
Adviseren het project kleiner maken, of zelfs het advies geven helemaal géén designer in te schakelen, lijkt slecht voor je bedrijf als Freelance Designer.
 
Maar ik vergelijk het met kledingadvies. Waar is de vriendin, die vraagt om kledingadvies, het meest mee geholpen? Meepraten? Zodat de vriendin kleding koopt die haar geen recht doet? Of eerlijk zijn? Als vriend (creatieve dienstverlener), wil je vriendin (klant) helpen. Met eerlijk advies. Want dat zou jij in haar schoenen, ook willen.
 
Als adviseur, als professional, wil je gerespecteerd worden om je advies. Positief én negatief advies. Vertrouwen is de sleutel tot vriendschap. En zakelijke samenwerking.
 
Uitvoering
Pas na het bepalen van de juiste stappen, na het bepalen van de strategie, kunnen designers doen wat ze het allerbeste kunnen; mooie oplossingen ontwerpen.

Blogpost Freelance Brand Identity Designer Mr. Upside Voorburg - Het nut van creatieve strategie

De nieuwste Mr. Upside projecten in je inbox ontvangen?

Regelmatig worden nieuwe Brand Identity Design, UX/UI Design en Illustratie projecten toegevoegd. Als je wilt, laat ik je dat direct weten zodra dat gebeurt. 

Weet dat ik, net als jij, spam ook heel vervelend vind. Ik stuur geen commerciële boodschappen, alleen updates met nieuw werk.

Creatieve processen worden vele malen efficiënter met strategie

Strategie werkt altijd
Het is geen ingewikkelde extra fase voordat aan de uitvoering kan worden begonnen. En niet duur, als je het eindresultaat met en zonder strategie zou kunnen vergelijken. 
 
Creatieve strategie werkt, omdat er naar de échte behoefte wordt gekeken. Hierdoor maakt het het creatieve proces vele malen efficiënter. 
 
Zakelijke horde
Creatieve strategie zorgt ervoor dat design helpt een zakelijke probleem op te lossen. ‘Probleem’ is misschien niet het juiste woord. ‘Uitdaging’ past beter. Of ‘horde’. En is dat niet de werkelijke reden waarom bedrijven designers inhuren? Om te helpen een zakelijke horde te nemen?

Blogpost Freelance Brand Identity Designer Mr. Upside Voorburg - Strategisch denken als designer

Problemen in de toekomst worden voorkomen

Verborgen onder allerlei redenen
Die werkelijke behoefte, die zakelijke uitdaging (of horde), ligt vaak verborgen. Onder allerlei andere factoren. Gebrek aan tijd, gebrek aan motivatie en een gebrek kennis. Oftewel, iedereen heeft haast, geen zin om wat dieper er in te duiken of heeft eigenlijk geen idee van de positieve invloed die strategie zou kunnen hebben. 
 
Daar komt bij: veel designers zoeken alleen naar oplossingen voor design problemen. En zakelijke strategen zoeken naar oplossingen voor zakelijke uitdagingen.
 
Terwijl een simpele set van drie ‘Waarom’-vragen al enorm kan helpen!
 
Een turbo op het ontwerpproces
Ik zie strategie als een turbo op het ontwerpproces. Het geeft het ontwerpen een flinke wind in de rug. En nog in de juiste richting ook.
Een simpel gesprek kan al de ’strategie’ zijn. En hoeveel tijd kost een simpel gesprek? 
 
Het leggen van een betonvloer, als fundament onder een huis, kost extra geld. Creatieve strategie kost tijd, energie, creativiteit en denkkracht. En die zijn zelden gratis. Maar dat fundament, de strategie, zorgt ervoor dat allerlei problemen in de toekomst worden voorkomen. Het merk staat stevig. En recht. Wordt niet omver geblazen door de eerste de beste storm. Bij een uit- of opbouw van het merk in de toekomst, feitelijk bij alle creatieve keuzes, kan het antwoord worden gevonden in de strategie. Het denkwerk is dan al gedaan.
 
Fotografie in deze blogpost
‘Skydiver in blue’ – Jonathan Francis
‘Mountainbiker’ – Alexandra Dech