Dammie – Brand Identity voor creatieve copywriter

Client

Dammie

Dammie van’t Zelfde heeft ruim 10 jaar ervaring als Copywriter, Search Engine Optimalisatie (SEO) en Facebook Advertising Specialist. Sinds 2019 is Dammie met die dienstverlening een eigen bedrijf gestart. Dammie en ik kennen elkaar van onze tijd bij KPN.

MrUpside Brand Identity Design Case Study on Dutch Copywriter Dammie 01

Gebruikte software

Adobe Illustrator
Adobe Photoshop
Invision
Sketch

Creatieve diensten

Brand Identity Design
Communicatieadvies
Art Direction

Uitdaging

Hoe vat je de drie verschillende, relatief abstracte, diensten van Dammie (Copywriting, SEO en Social Advertising) samen in één merkidentiteit? Ook Dammie had nog geen scherp beeld van hoe de visuele communicatie van zijn kersverse bedrijf er precies uit moest komen te zien. Een mooie uitdaging!

Intensieve gesprekken bieden inzicht

Allereerst zijn er diverse intensieve en diepgaande gesprekken gevoerd. Uit die gesprekken kwamen als snel een aantal unieke karaktereigenschappen naar voren. Dammie is (nu nog) ZZP’er. Daarom zijn een aantal persoonlijke eigenschappen benadrukt in het logo ontwerp en de huisstijl.

MrUpside Brand Identity Design Case Study on Dutch Copywriter Dammie 02MrUpside Brand Identity Design Case Study on Dutch Copywriter Dammie 03

Creatieve strategie

Een woordkunstenaar met gevoel voor taal

Dammie is een ware woordkunstenaar. En hij heeft het vanzelfsprekende, uitstekende taalgevoel dat hoort bij een copywriter. Ooit was hij zelfs de bedenker van de legendarische slogan van het Nederlandse snoepmerk Redband; ‘Redband, als je voor pret bent!’. Die overigens nog steeds door Redband wordt gebruikt.

MrUpside Brand Identity Design Case Study on Dutch Copywriter Dammie 04

MrUpside Brand Identity Design Case Study on Dutch Copywriter Dammie 05

MrUpside Brand Identity Design Case Study on Dutch Copywriter Dammie 06

De nieuwste Mr. Upside projecten in je inbox ontvangen?

Regelmatig worden nieuwe Brand Identity Design, UX/UI Design en Illustratie projecten toegevoegd. Als je wilt, laat ik je dat direct weten zodra dat gebeurt. 

Weet dat ik, net als jij, spam ook heel vervelend vind. Ik stuur geen commerciële boodschappen, alleen updates met nieuw werk.

Een belangrijke rol voor typografie

Typografie

Woorden en taal zijn zeer belangrijk in Dammie’s dienstverlening. Daarom is een logo ontworpen waarbij typografie een belangrijke rol speelt. Zo belangrijk zelfs dat de letters, het letterlogo, los van het beeldmerk ook in staat moesten zijn om de kernwaarden te communiceren.

Klassiek lettertype om de ervaring te onderstrepen

Er is daarom veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van een letterlogo. Sommige voorstellen benadrukten de ervaring van Dammie door het gebruik van een klassiek lettertype. Andere lettertypen legden meer de nadruk op hedendaagse (web)techniek.

Schrijfmachine lettertype

Uiteindelijk is gekozen om ’schrijven’ te communiceren door middel van een schrijfmachine lettertype. Ook omdat schrijfmachines bijna niet meer gebruikt worden, wordt op deze manier de jarenlange ervaring van Dammie passend weergegeven.

MrUpside Brand Identity Design Case Study on Dutch Copywriter Dammie 07

MrUpside Brand Identity Design Case Study on Dutch Copywriter Dammie 08

MrUpside Brand Identity Design Case Study on Dutch Copywriter Dammie 09

MrUpside Brand Identity Design Case Study on Dutch Copywriter Dammie 10

Graffiti is feitelijk merkreclame

Positieve instelling

Mensen om Dammie heen karakteriseren hem als grappig en vol humor. Die positieve instelling, Dammie’s humor en zelfs gezonde zelfspot moesten wel terugkomen in het logo. Met een twist. Minder braaf en vooral niet té serieus of té zakelijk.

Kleurrijk Pinterest board

Uit het Pinterest board, dat Dammie op aanraden van Mr. Upside voor dit project aanmaakte, werd direct duidelijk dat Dammie een kleurrijk merk moest worden. Een merk dat graag de aandacht opeist.

Graffiti is branding

Gecombineerd met taal werd door de kernwaarde ‘kleurrijk’ in de creatieve strategie even het concept ‘graffiti’ aangeraakt. Graffiti gaat over het zoeken en vinden van aandacht. Net als SEO. Graffiti is feitelijk reclame van merken. Het gaat over gevonden worden met (hash)tags. Met taal. En binnen de graffiti scene worden feitelijk merken gebouwd. 

Trendgevoelig

Dammie staat midden in de maatschappij en heeft gevoel voor trends. Hij is verder eigenzinnig en eigenwijs op een positieve manier. Die ietwat rebelse instelling mocht zich vertalen in een eigenwijze uitstraling. Waarbij vooral de additionele elementen uit de huisstijl hier een belangrijke rol kunnen gaan spelen. Door het logo zoveel mogelijk rechts uit te lijnen, wordt de ietwat rebelse en tegendraadse uitstraling gecommuniceerd.

Nog in aanbouw

Hoewel het logo en een kleurenschema is ontwikkeld zijn alle andere huisstijl elementen zoals drukwerk en website nog in ontwikkeling.

Hoe kan ik helpen?

Vers logo, frisse huisstijl of nieuwe visuele richting nodig? Ik denk graag vrijblijvend mee.