Mobiele Bierproeverij – Logo en huisstijl ontwerp

Client

De Kuijper Bierproeverij

Mobiele bierproeverij? Denk aan een bar. Denk aan een grote aanhanger. En denk aan bier. Combineer die drie en je krijgt de Mobiele Bierproeverij. En het mooie is, hij is te huur voor feesten en partijen. Want zo iets creatiefs en lekkers moet je natuurlijk niet voor jezelf houden. Dat moet gedeeld worden. En een mooi logo en goed huisstijl ontwerp

Logo en huisstijl ontwerp voor de Mobiele Bierproeverij uit Lisse door Brand Identity Designer MrUpside

Gebruikte software

Adobe Illustrator
Adobe Photoshop

Creatieve diensten

Brand Identity Design
Art Direction
Communicatieadvies

Jan bruist van de ideeën

Jan de Kuijper uit Lisse is eigenaar van een party verhuur service en een echte ondernemer. Naast dat hij feestartikelen, partytenten, bekers, borden, bier taps, tafels en glaswerk verhuurt, zit Jan altijd vol ideeën. Eén van die ideeën was een bierproeverij, maar dan verrijdbaar. 

Goed ontwikkeld beeld van bier in grafisch ontwerp

Eerder ontwikkelde ik al naar tevredenheid het logo van Jan’s party verhuur service. En werd daarom ook gevraagd om een logo te ontwerpen voor deze Mobiele Bierproeverij. Biermerken zijn populair. Het publiek heeft dus al een goed ontwikkeld beeld van hoe grafisch ontwerp met ‘bier’ als onderwerp er uit ‘hoort’ te zien. Dat legde de lat wat hoger.

Logo en huisstijl ontwerp voor een proeverij van bier op wielen uit Lisse door Brand Identity Designer MrUpside

Art Direction: een logo dat 'doordrenkt' is met bier

Ruime inspiratie voor handen

Bier bestaat al een hele tijd. Er zijn daardoor veel voorbeelden van ‘bier branding‘ te vinden en inspiratie was dan ook ruim voorhanden. 

Ontspanning, entertainment, beleving en lekker

De mobiele bierproeverij dienst heeft drie belangrijke product specificaties. Bier, proeverij en mobiel/verrijdbaar. Alle drie verdienen natuurlijk een stem in de huisstijl. Waarbij het ‘mobiele’, verrijdbare stuk het meest onderscheidende is. Bier het minste. Klanten ervaren de mobiele bierproeverij ongeveer hetzelfde als ‘bier in een café’. Dus gevoelens als ‘ontspanning’, ‘entertainment’, ‘beleving’ en ‘lekker’ zijn ook hier van toepassing.

 

Logo en huisstijl ontwerp voor een proeverij van bier op wielen uit Lisse door Brand Identity Designer MrUpside

De nieuwste Mr. Upside projecten in je inbox ontvangen?

Regelmatig worden nieuwe Brand Identity Design, UX/UI Design en Illustratie projecten toegevoegd. Als je wilt, laat ik je dat direct weten zodra dat gebeurt. 

Weet dat ik, net als jij, spam ook heel vervelend vind. Ik stuur geen commerciële boodschappen, alleen updates met nieuw werk.

Meest onderscheidende element: verrijdbaar

Mobiele bierproeverij is redelijk uniek

Normaal gesproken is het advies om in de visuele identiteit slechts één ding uit te vergroten. Het meest onderscheidende element. Door te focussen op slechts één element wordt de communicatie én de positionering vele malen krachtiger. De visuele identiteit ondersteunt op die manier de positionering van het merk.

Verrijdbaar

In het geval van de Mobiele Bierproeverij, zou dat meest onderscheidende element het ‘verrijdbare’ zijn. Bier is op veel plekken verkrijgbaar en ook bierproeverijen zijn gemakkelijk te vinden. Een mobiele bierproeverij is redelijk uniek.

Entertainment aspect

Toch heeft ‘verrijdbaar’ nauwelijks een plek gekregen in het logo ontwerp en de huisstijl. Simpelweg omdat ‘verrijdbaar’ bijna altijd ‘wielen’ betekent. Wielen onder een vat bier, roept al snel associaties op met het vervoer van bier. Dat gaat voorbij aan het entertainment aspect. En aan hoe klanten de dienst ervaren. De mobiele bierproeverij rijdt immers niet als de bierproever er gebruik van maakt. Dus zo mobiel is de bierproeverij dan ook weer niet. 

Logo en huisstijl ontwerp voor de Mobiele Bierproeverij uit Lisse door Brand Identity Designer MrUpside

Dankbaar gebruik maken van visuele conventies

Bierproeverij

Het element ‘proeverij’ bleek uiteindelijk ook iets minder bruikbaar. Een proeverij gaat over ‘meerdere’, ‘meervoud’ en ‘veel’. In een proeverij proef en vergelijk je immers meerdere bieren. Die veelvoud vertaalt zich lastig naar beeldmerk. Visueel gezien wordt het al snel druk. Ook zou je het idee van een continue wisselende tap dan graag ook communiceren. 

Natuurlijk is niks onmogelijk. Maar het budget liet in dit geval geen uitgebreid onderzoek toe. 

Schild, halmen en banners

Dan blijft ‘bier’ over. En hoewel dit element het minst onderscheidend is, levert het emotioneel wel de snelste en meest intense connectie op met ‘beleving’, ‘entertainment’ en ‘ontspanning’. Zoals eerder gezegd is er veel inspiratie voorhanden, als het gaat om bier-gerelateerd grafisch ontwerp. En het was mogelijk om dankbaar gebruik te maken van een aantal visuele conventies. Zoals het schild, de graan/korenhalmen en de sierlijke banners. 

Mobiele element

Het mobiele element is terug gekomen in het hart van het beeldmerk. Het grote biervat op wielen is zo vanzelfsprekend dat hij wel een plek verdient in een bier entertainment merk. 

Typografie

Zoals veel biermerken, zijn veel bieren die beschikbaar zijn op de biertaps van de Mobiele Bierproeverij, bieren met de nodige historie. Die historie is verwerkt in de stevige typografie van het letterlogo.

Hoe kan ik helpen?

Vers logo, frisse huisstijl of nieuwe visuele richting nodig? Ik denk graag vrijblijvend mee.