Client
Website
Detacheringsbureau JACkLING Engineering draait om mensen. Technische mensen. Om deze mensen te werven, wordt gebruik gemaakt van Social Media. Met name Linkedin en Facebook. Ik werd als Freelance UX/UI Designer gevraagd mee te denken over de visuele vormgeving van de Social Media posts. Maar dat liep via een omweg.
Gebruikte software
Adobe Photoshop
Adobe Illustrator
Sketch
Invision
Creatieve diensten
Art Direction
Communicatieadvies
Visuele vormgeving
Specialisten binnen de elektrotechniek, machinebouw, metaal of installatietechniek zijn gewild. Goed personeel blijft lastig te vinden. JACkLING Engineering is gespecialiseerd in het vinden van de juiste mensen voor technische functies. Voor een vaste baan, of een langdurig project. Bij veel verschillende technische bedrijven. Zusterbedrijf Bowers richt zich voornamelijk op personeel voor de bouw. Nieuw personeel wordt ook online gezocht. En gevonden. Veel ook via Social Media. De technische vacatures worden, naast de eigen website, ook op Linkedin en Facebook geplaatst.
Begin april 2020 plaatste JACkLING Engineering een andere soort oproep. Op Young Creators. Young Creators is een marktplaats en community voor ‘jonge’ ondernemers en makers. JACkLING was zoek naar iemand die hun merk(en) ‘visueel sterker’ kon maken. Ik reageerde op de oproep. Een kort gesprek volgde. Hierin deelde ik mijn visie op het merk. Ook leverde ik een Mr. Upside Site Scan. Waarin ik onderzoek doe naar verbeterpunten in de online communicatie. Dat beviel goed. Er werd een proefopdracht afgesproken. Die beviel ook, waarna een samenwerking is gestart.
De uitgevoerde Mr. Upside Site Scan bracht snel uitdagingen aan het licht. De opdracht was het JACkLING merk ‘visueel sterker’ te maken. Dat kan alleen als de basis, het fundament (het merk) goed gedefinieerd is. JACkLING en Bowers hebben nog niet eerder een merkstrategie overwogen. Waardoor nu een duidelijke positionering ontbreekt. De online communicatie draait vooral om de specificaties van de diensten. Niet om de voordelen voor potentieel personeel. Het bekende specifications vs benefits. En er wordt nauwelijks ontvanger-gericht gecommuniceerd. Daarnaast was er in het huisstijl document geen onderbouwing van ontwerpkeuzes te vinden.
Allereerst werd de huidige huisstijl bekeken en beoordeeld op bruikbaarheid. Deze is eerder door bureau Bourne ontwikkeld. Daarna werden vier creatieve concepten bedacht. Elk concept liet, zoveel mogelijk, de bestaande huisstijl ongemoeid. De nieuwe grafische elementen vulden aan. Er werden geen bestaande elementen in de huisstijl vervangen.
In dit concept werd de balk met gekleurde rechthoeken omgevormd tot een pijlvorm. Een pijl is doelgericht en actief. Het zoeken van de juiste baan is dat ook. Net als het vinden van de juiste mens. En het plaatsen van de juiste kandidaat op de juiste plek. Door de omvorming ontstond een unieker, modulair te gebruiken huisstijl element. Met een conceptuele onderbouwing.
Regelmatig worden nieuwe Brand Identity Design, UX/UI Design en Illustratie projecten toegevoegd. Als je wilt, laat ik je dat direct weten zodra dat gebeurt.
Weet dat ik, net als jij, spam ook heel vervelend vind. Ik stuur geen commerciële boodschappen, alleen updates met nieuw werk.
In Concept 2 werd de JACkLING balk met gekleurde rechthoeken behouden. En werden er iconen aan toegevoegd. De inspiratie kwam uit de diverse symbolen op technische apparaten en in de technische branche. Bijvoorbeeld elektrotechnische iconen. Mits minimalistisch genoeg, communiceren iconen op een pure, harde manier boodschappen. Ook communiceert een goed icoon maar één boodschap. Duidelijk. Helder. En daardoor geschikt voor een technische detacheerder als JACkLING of Bowers.
Het meest unieke element uit het JACkLING letterlogo is de schuingedrukte ‘k’. Door deze uit het letterlogo te isoleren en als losse vorm te gebruiken, wordt een verbinding gelegd tussen letterlogo en de rest van de huisstijl. Omdat de ‘k’ schuin staat, kunnen de schuine lijnen helpen om de vormgeving dynamischer en actiever te krijgen.
Over schuine lijnen gesproken. JACkLING verbindt met haar technische detachering twee doelgroepen. Bedrijven die personeel zoeken. En personeel dat een baan zoekt. Deze verbinding vertaald zich in Concept 4 in twee drie gekleurde driehoeken. Ze raken elkaar in het midden. Daar staat JACkLING. De driehoek kan ook op andere plekken worden ingezet. In plaats van de ietwat gedateerde balk met gekleurde rechthoeken. verdient het JACkLING logo meer ruimte. In de herkenbare vorm die de driehoek is, zit dynamiek. Het is daarnaast een mooie visuele metafoor voor de carriére van werkzoekenden. Of het steeds beter worden resultaat van bedrijven die personeel geleverd krijgen.
Bijna alle aangedragen oplossingen bleken echter ‘te ver van de huidige huisstijl’. Of out of scope bij dit project. Een visuele ‘aanvulling’ van huisstijl uitingen viel wel binnen scope. En dan met name de huisstijl uitingen op Social Media vlak. Deze waren nog niet voorzien van een herkenbare merkstijl.
Het maken en vormgeven van Social content is me niet onbekend. Eerder ontwierp ik voor De Hartstichting ook Social posts voor de Dress Red Day campagne.
Er volgden diverse gesprekken en meerdere voorstellen, om te bepalen wat de creatieve speelruimte was. Het resultaat is een aangepaste opmaak van een Social Media content post afbeelding. Een template feitelijk. Gebaseerd op de kern van JACkLING en Bowers; mensen.
In het creatieve concept van deze Social post template staan mensen centraal. JACkLING en Bowers benadrukken in al hun communicatie dat hun dienstverlening draait om mensen. Het is ‘people business’. Dat idee gebruikte ik als basis voor de vormgeving. Er moesten échte mensen in beeld komen. Echte mensen en geen stockfoto beelden helpen om een connectie met de lezer te maken. Het maakt JACkLING authentiek. En onderstreept het menselijke aspect van de dienstverlening.
Daarnaast gebruiken we de bestaande hoekige vormentaal. De gekleurde rechthoeken, uit de balk met het logo, komen nu als witte hoekstukken terug. En vormen een ‘zoekframe’. Als in een fotocamera. Dit frame is een conceptuele verwijzing naar ‘zoeken en vinden’ van personeel. Maar plaatst vooral het personeel op een centrale plek in de communicatie.
Het frame geeft daarnaast door de hoeken een technische uitstraling. Recht, duidelijk, betrouwbaar en stevig. Als een hoeksteen. De tekst wordt bewust binnen het visuele frame geplaatst. Zo wordt de aandacht gevestigd op waar JACkLING naar op zoek is. In beeld. En in tekst.
Het zoekframe is een toevoeging op de bestaande huisstijl. Wijzigt deze niet. Het frame is eenvoudig in te zetten. Zo eenvoudig dat het ook buiten de context van vacatures kan worden gebruikt. Een goede aanvulling van de hele huisstijl.
Het resultaat is een praktische, efficiënte én goedkope oplossing. Voor JACkLING en Bowers, want zij leveren enkel een functietitel en een goede foto van eigen personeel aan waneer er een vacature op Social Media wordt geplaatst. Maar ook voor mij, als Freelance Designer. Doordat de template goed ontworpen is, wordt de tijd voor het maken van de Social content afbeelding tot een minimum beperkt.
Ik ben niet onbekend met het ontwerpen van afbeelding voor Social Media content. Eerder ontwierp ik voor De Hartstichting al Social posts in de Dress Red Day campagne.
Merkidentiteit
Als onafhankelijke en ervaren Freelance Digital Product Designer ontwerp ik voor kleine en middelgrote merken de visuele merkidentiteit en digitale interfaces. Het huisstijl of logo ontwerp is altijd gebaseerd op een bestaande of nieuwe merkstrategie.
Beschikbaar
Ik ben beschikbaar voor nieuwe projecten waarbij User Interface (UI) / User Experience (UX) Design, Merkidentiteit, Grafisch Vormgeving en illustratie nodig zijn. Mijn creatieve dienstverlening is altijd gebaseerd en sterk gefocussed op zakelijke doelstellingen.
De nieuwste Brand Identity Design, UX/UI Design en Illustratie projecten in je mailbox?
Michiel Nagtegaal
Laan van Middenburg 14
2275 CC Voorburg
The Netherlands
+31 6 43 49 1443
hello@mrupside.nl
Mr. Upside / Michiel Nagtegaal
Laan van Middenburg 14
2275 CC Voorburg
The Netherlands
+31 6 43 49 1443
hello@mrupside.nl