Event Manager Kimspiratie – Logo en huisstijl ontwerp

Client

Kimspiratie

Kimspiratie Communicatie & Evenementen is van Freelance Event Manager Kim van den Wijngaard. Kim is zelfstandig communicatieadviseur, projectmanager en Event Manager van evenementen. Na eerder samen te hebben gewerkt aan beelden voor het NWO evenement ‘Synergy 2020’, benaderde Kim mij voor een re-design van haar huisstijl. En ontwierp en ontwikkelde ik haar nieuwe website

Mr. Upside Dutch Freelance Brand Identity Designer Case Study - Logo Kimspiratie Event Manager - 0

Gebruikte software

Adobe Illustrator
Adobe Photoshop
Sketch
Invision

Creatieve diensten

Brand Identity Design
Communicatieadvies
Art Direction

Vooral via mond-op-mond reclame

Kim is een verbinder, adviseur, project- en Event Manager en conceptontwikkelaar. Nieuwe opdrachten komen vooral binnen via mond-op-mond reclame en haar netwerk. Online is Kim te vinden via de diverse Social Media kanalen en haar eigen website.
 
Dat laatste kanaal was duidelijk aan vernieuwing toe. De website was bijvoorbeeld niet responsive. Kim startte haar bedrijf vijf jaar geleden. Maar om praktische redenen had nog niet eerder een professioneel designer naar haar huisstijl gekeken. 

Mr. Upside Dutch Freelance Brand Identity Designer Case Study - Logo Kimspiratie Event Manager - 1 Mr. Upside Dutch Freelance Brand Identity Designer Case Study - Logo Kimspiratie Event Manager - 2

Mr. Upside Dutch Freelance Brand Identity Designer Case Study - Logo Kimspiratie Event Manager - 3

Van inhoud naar communicatie

Professionaliteit en onderscheidend vermogen

Kim’s bestaande merk en merkuitingen weerspiegelden niet meer de huidige professionaliteit en onderscheidend vermogen. 
 
Kim onderscheidt zich van de concurrentie door een sterke focus op inhoud. Veel van de evenementen waarbij Kim wordt betrokken, worden georganiseerd vanuit de Nederlandse culturele sector en door (semi)overheidsinstellingen. Kim is in staat zich te verdiepen in de, vaak complexe, onderwerpen waar deze instellingen mee werken. De sterke focus op de inhoud maakt het Kim mogelijk om op een unieke manier te adviseren.
 
Om de communicatie vanuit inhoud vorm te geven.

Zonder kaders geen inhoud

Het weergeven van een abstract begrip als ‘Inhoud’ is een lastige uitdaging. Zeker als je daarbij ook een emotionele connectie met de doelgroep wilt bewerkstelligen.

Inhoud is in principe altijd naar binnen gericht. Terwijl communicatie het beste vanuit ‘binnen’ naar ‘buiten’ werkt. Die tegenstelling maakt het concept (en de dienstverlening van Kim) tegelijk uitdagend en interessant.

Mr. Upside Dutch Freelance Brand Identity Designer Case Study - Logo Kimspiratie Event Manager - 4Mr. Upside Dutch Freelance Brand Identity Designer Case Study - Logo Kimspiratie Event Manager - 5Mr. Upside Dutch Freelance Brand Identity Designer Case Study - Logo Kimspiratie Event Manager - 6

De nieuwste Mr. Upside projecten in je inbox ontvangen?

Regelmatig worden nieuwe Brand Identity Design, UX/UI Design en Illustratie projecten toegevoegd. Als je wilt, laat ik je dat direct weten zodra dat gebeurt. 

Weet dat ik, net als jij, spam ook heel vervelend vind. Ik stuur geen commerciële boodschappen, alleen updates met nieuw werk.

Creatief concept

Zonder kaders geen inhoud

Inhoud wordt gedefinieerd door kaders. Inhoud tonen zonder kaders is onmogelijk want dan valt de ‘in’ uit inhoud weg. Hoewel wat ‘cheesy’, kan een tekstballon worden gebruikt als visuele metafoor voor communicatie. De omkaderde vorm kan daarnaast helpen bij het weergeven van onderwerpen. Als een televisie feitelijk. De ‘k’ van Kimspiratie kan vervolgens vanuit het midden, dus vanuit de inhoud, de communicatie sturen.

Art direction

Kim komt over als een nuchter persoon, wars van fratsen. To-the-point, georganiseerd en ervaren. Kim is vrouw, een levensgenieter, een aanpakker, down to earth; betrouwbaar. Met beide benen op de grond, veelzijdig en pragmatisch. Nederlands :)

Kim ís Kimspiratie.

Omdat het logo een eenmanszaak vertegenwoordigt, zou het logo de genoemde persoonlijke kernwaarden dan ook duidelijk moeten weergeven. Nuchter, zonder al te veel fratsen. Vrouwelijk en krachtig. Zonder teveel details. Zonder dunne zwierige lijnen en truttigheid. Met opvallende kleuren. Waarin tegengestelde kleuren de schijnbare tegenstelling tussen inhoud en communicatie kunnen weergeven. 

Website

De merkstijl die werd ontwikkeld, moest wel een sterke digitale component hebben. Veel communicatie vanuit Kimspiratie verloopt via online middelen zoals Social Media. Ook werden de wireframes, een klikbaar prototype en de user interface van de website ontworpen. Het ontwerp werd in een aantal ronden in samenwerking met Kimspiratie aangepast en met behulp van Visual Builder Elementor in Wordpress gebouwd.

One page website

Eén pagina is voor dit moment meer dan voldoende om alle cruciale informatie te tonen. Er was in het verleden bij Kimspiratie weinig behoefte aan een complexe website. En de verwachting is dat dat in de nabije toekomst ook niet het geval zal zijn. In de toekomst zou, als er behoefte blijkt aan een uitgebreidere, multi-page website, de website gemakkelijk kunnen worden uitgebreid.

Mr. Upside Dutch Freelance Brand Identity Designer Case Study - Logo Kimspiratie Event Manager - 7Mr. Upside Dutch Freelance Brand Identity Designer Case Study - Logo Kimspiratie Event Manager - 8Mr. Upside Dutch Freelance Brand Identity Designer Case Study - Logo Kimspiratie Event Manager - 9 Mr. Upside Dutch Freelance Brand Identity Designer Case Study - Logo Kimspiratie Event Manager - 10Mr. Upside Dutch Freelance Brand Identity Designer Case Study - Logo Kimspiratie Event Manager - 11

Conclusie

Er is een passende huisstijl ontworpen

Met een creatief concept dat op een passende manier de dienstverlening van Kimspiratie weergeeft. Mr. Upside zocht bij de vormen en kleuren uit het logo passende typografie. Om vervolgens de huisstijl succesvol door te vertalen naar allerlei communicatiemiddelen. Zoals een website. Waarin het portfolio van Kim goed naar voren komt.
 
Mr. Upside nam ook het technische (Wordpress) deel van de website voor zijn rekening en ontwikkelt momenteel nog diverse print-uitingen en een set illustraties.

Hoe kan ik helpen?

Vers logo, frisse huisstijl of nieuwe visuele richting nodig? Ik denk graag vrijblijvend mee.