Hoe lever je meer waarde als Freelance Designer?

‘Hoe kan ik, als Freelance Designer, nog méér waarde leveren?’. Het was één van de vragen die ik mijzelf stelde. Het was begin 2020. Nog voor het Corona virus rondging. En na bijna 14 jaar als creatieve Freelancer, zocht ik een volgende stap.

Blogpost Freelance Brand Identity Designer Mr. Upside Voorburg - Over waarde van een Freelancer Designer

Niet om financiële redenen
Want aan opdrachten heb ik geen gebrek gehad in die 14 jaar. Zelfs nu niet. Maar de kwaliteit kon omhoog. Moest omhoog!
 
Het proces liep vaak verkeerd. Klanten kwamen vaak te laat in het project naar mij toe. Stelden de verkeerde vraag. Hadden haast. Natuurlijk kon ik ze helpen. Een mooi logo. Mooie website. Toffe illustratie. Geen probleem! 
 
Maar waren klanten daar écht mee geholpen?
 
Je bent pas zichtbaar als je anders bent
Een krakkemikkig huis een schilderbeurt geven kan iedereen. Heel veel designers kunnen een mooi logo of website ontwerpen of een illustratie maken. Maar een huis bouwen, in steen, met een stevig fundament. Gebaseerd op de behoefte van de bewoner. Dus design dat écht werkt. Design dat geld oplevert in plaats van kost. Dát is een hele andere oplossing. En vele malen waardevoller.

Subjectief design
Tussen wat de klant écht nodig heeft en de ideeën in het hoofd van een designer zit altijd een gat. En dat gat is vaak te groot. Zéker tijdens een eerste kennismaking. Zonder verdere intensieve aandacht voor de échte behoefte van de klant, levert een designer een ontwerp wat de designer mooi vindt. Of wat de klant mooi vindt. Iets subjectiefs. Niet iets objectiefs. Niet persé iets wat goed werkt. En waarde heeft.

Blogpost Freelance Brand Identity Designer Mr. Upside Voorburg - Over waarde van een Freelancer Designer

Wat als klanten niet eens weten dat je bestaat?

Ontwerp voor de klant van de klant
Ik zag laatst een interview met een gerenommeerde designer (Sagi Haviv). Waarin hij uitlegde dat hij zijn presentatie altijd op een bijzondere manier begint. Met een eerste slide waarop staat dat wat de klant gaat zien, niet persé ‘mooi’ hoeft te zijn, in de ogen van de klant. Hij ontwerpt voor de consument. Voor de klant van de klant. Niet voor de mensen die de presentatie bijwonen. En dat design tijd nodig heeft om bij veel mensen ‘te landen’, herkenbaar te worden. Design moet werken. Niet alleen mooi zijn.

De ‘3x-waarom?’-methode
Nog even over dat gat, tussen klant en designer. Goede gesprekken met, en oprechte aandacht voor de klant verkleinen dat gat. Meer waarde willen leveren, vraagt om een andere aanpak. Om doorvragen. Ik noem het de ‘3x-waarom?’-methode. Of voorbereiding op een Creatieve Strategie. Een opmerking van de klant beantwoord je met een ‘Waarom?’-vraag. Het antwoord ook. En het antwoord daarop ook. Goed uitgevoerd, levert het een schat aan informatie voor de designer op.

Zichtbaarheid van resultaten was beperkt
Mooi verhaal. Natuurlijk bracht ik deze aanpak al min of meer in praktijk. Maar het effect ervan bleef beperkt tot een project. Mijn klanten kennen mijn aanpak, en de resultaten. Maar daarbuiten… De zichtbaarheid van mijn resultaten was heel beperkt. Zelfs niet in mijn portfolio!
 
‘Maar hoe weten klanten dan dat ik ze nog beter kan helpen als het nergens te zien is?’ was daarom ook zo’n vraag die ik me stelde.


De nieuwste Mr. Upside projecten in je inbox ontvangen?

Regelmatig worden nieuwe Brand Identity Design, UX/UI Design en Illustratie projecten toegevoegd. Als je wilt, laat ik je dat direct weten zodra dat gebeurt. 

Weet dat ik, net als jij, spam ook heel vervelend vind. Ik stuur geen commerciële boodschappen, alleen updates met nieuw werk.

Betaal je een Designer voor een mooi plaatje? Of voor een zakelijk resultaat?

Je kunt nooit het verschil maken, als je niet weet wat er om je heen gebeurt
De huidige online wereld is feitelijk een grote oceaan aan boodschappen. Veel boodschappen lijken echter op elkaar. Ik besefte weer eens dat ik, als Freelance Brand Identity Designer pas zichtbaar wordt en mijn waarde kan tonen, als ik anders ben. Als ik verschillend van de rest ben. Maar wie is die rest?

Er lijkt iets te missen
Dus ik deed onderzoek. Een online rondje langs andere Freelance Designers. Heel veel mooi werk! Ik was onder de indruk. Maar ik miste iets. Een toelichting. Geen antwoord op de “Waarom?’-vragen. Ik voelde me een klein kind met mijn “Waarom’-vragen. Het was alsof ik langs ‘bright & shiny’-etalages van kledingwinkels liep en mijn kleding moest gaan kopen zonder te kunnen passen. Zonder te kunnen voelen of de stof wel lekker zit. Zonder te kunnen zien of het mooie ook praktisch was. 
 
Betaal je een Designer voor een mooi plaatje? Of voor een zakelijk resultaat?

Blogpost Freelance Brand Identity Designer Mr. Upside Voorburg - Over waarde van een Freelancer Designer

Bewijs van mijn streven

Ik moest mijn ‘etalage’ ombouwen
Ik zou ‘anders’ kunnen zijn, het verschil kunnen maken, door inzicht te geven in de waarde die ik kan bieden. Vertellen waarom ik bepaalde keuzes had gemaakt. Want het zijn de creatieve keuzes, het advies, kennis en ervaring waarvoor mijn Ideale Klant mij inschakelt. Mijn Ideale Klant is niet bang voor kritische vragen. En ik ook niet.
 
Dus hierbij Stap 1 in mijn streven naar méér waarde voor klanten: 
 
 
Mijn portfolio levert nu een kijkje in de keuken. In het designproces van veel projecten. Hopelijk beantwoorden de Brand Identity Design, UX/UI Design en illustratie projecten veel ‘Waarom?’-vragen. Bewijst het dat ik meer waarde te kan leveren.
 
Op naar een beter vormgegeven wereld! De wereld heeft niet alleen ‘mooi’ nodig. Maar ook ‘goed’. Als Freelance Brand Identity Designer ben ik beschikbaar voor het samen zoeken naar authentieke, échte oplossingen.
 
Fotografie in deze blogpost
‘The future is bright’ – Jiroe
‘Window shopping’ – Daniel von Appen