Client
Website
Lucky Apple is de naam van een wereldkeuken restaurant in Waalwijk. Art 2 Go interieurprojecten vroeg mij om de illustratie op een grote muur te maken. Eind 2018 plaatste ik geïllustreerde verpakkingen van De Koffiejongens op Instagram. Het was een zelf geïnitieerd project en super gaaf om te doen. Maar ik had nooit gedacht dat het zou leiden tot allerlei leuke opdrachten. Zoals deze.
Gebruikte tools
Adobe Draw
Adobe Illustrator
Diensten
Illustratie
Art 2 Go interieurprojecten ontwerpt, realiseert en begeleidt grotere interieurarchitectuur- en stylingprojecten. Voornamelijk binnen de horeca maar ook kantoren.
Erik Remmers, eigenaar van Art 2 Go, stuurde mij in oktober 2018 een e-mail. Hij was op zoek naar een illustratie op een muur in een pannenkoekenrestaurant. Die illustratie moest uitleggen hoe pannenkoeken worden gemaakt. Dus waar de ingrediënten vandaan komen (kip, koe en graan) en hoe uiteindelijk een pannenkoek wordt gebakken. Het beschikbare budget bleek echter erg beperkt te zijn, dus kon ik Erik toen niet helpen.
Regelmatig worden nieuwe Brand Identity Design, UX/UI Design en Illustratie projecten toegevoegd. Als je wilt, laat ik je dat direct weten zodra dat gebeurt.
Weet dat ik, net als jij, spam ook heel vervelend vind. Ik stuur geen commerciële boodschappen, alleen updates met nieuw werk.
Eind maart 2019 benaderde Art 2 Go mij opnieuw. Dit keer voor een nieuw restaurant in ‘wereldkeuken’-stijl in Waalwijk, Lucky Apple. Erik stuurde me supermooie realistische 3D artist impressions. Het grote restaurant zou een apart gedeelte voor kinderen krijgen. Om de aandacht van bezoekers op dat kindergedeelte te vestigen, was het idee om de muur te bedekken met een unieke illustraties in de Mr. Upside ‘doodle’ stijl. Dit keer kwamen we wel tot overeenstemming van tijd en kosten.
Omdat ik super enthousiast was over dit mooie project, startte ik vrijwel meteen. Want hoe gaaf is het als jouw tekening op een muur van bijna 13 m2 te zien is?
Natuurlijk is dat tof! Maar als Freelance Illustrator heb je ook een bedrijf gezond te houden. En al snel werd duidelijk dat ik in mijn enthousiasme een iets te optimistische inschatting had gemaakt. Ik wilde topkwaliteit. Mijn eigen eisen werden steeds hoger. Geen enkele lijn voldeed aan mijn hoge eisen. Mijn tempo daardoor steeds lager. En alhoewel Erik heel begripvol en ontspannen communiceerde, liep de productietijd veel te veel op.
Om eerlijk te zijn, is het ‘overschrijden van budget’ eerder regel dan uitzondering voor de meeste van mijn projecten. De klant merkt daar bijna nooit iets van. Deadlines worden gehaald. Maar de tijd besteedt aan een project overschrijdt de inschatting vaker wel dan niet. Dat is geen probleem. Ik ben zelf tenslotte degene die het “extra” werk doet. En het resultaat is vaak uitstekend. Maar dit project begon enorm veel van mijn tijd te kosten. Uiteindelijk heb ik waarschijnlijk vier of vijf keer meer tijd besteed dan begroot. Gelukkig paste het allemaal binnen het Art 2 Go-schema. En waren ze een heel geduldige klant. Een geweldige les!
De Lucky Apple illustratie is gemaakt in de unieke Mr. Upside doodle stijl, waarin ik allerlei fictieve figuren teken (‘doodle’). Met elk poppetje of voorwerp gebeurt wel iets of is iets geks mee. Bijv. de viking met vlechten. Hij komt regelmatig terug in mijn illustraties. Uit zijn helm komt een vogelhuisje. Om maar een voorbeeld te geven van de eigenaardigheid van de figuren. In dit geval hebben de meest figuren iets met eten, koken en een restaurant. En komen ze van over de hele wereld.
De aanpak bij dit project was niet anders dan bij andere illustraties. Ik schetste rechtstreeks in Adobe Draw, op een iPad Pro met een Apple Pencil. Net zoals ik zou schetsen op papier. Als je geïnteresseerd bent, bekijk dan de work-in-progress-video’s op mijn Instagram-tv.
Adobe Draw is Adobe Illustrator, maar dan op de Apple iPad. Alles wat je tekent wordt daarom niet opgebouwd in pixels maar in vectoren. Hierdoor kunnen de illustraties onbeperkt en zonder kwaliteitsverlies worden vergroot. Erg handig als je tekening op behang op een muur van 13m2 geprint gaat worden. Wanneer de digitale potloodschetsen goed genoeg zijn, maak ik hun laag semi-transparant. En plaats er eenvoudig een nieuwe laag boven voor de ‘inkt’.
Deze illustratie voor het Lucky Apple restaurant had echter extra uitdagingen. Vooral door de unieke vormen van de muur. De schuine lijnen van de trap en de twee deuren in de muur snijden de beschikbare ruimte in kleinere onhandige stukken.
Het project is een uitdaging die ik zo opnieuw zou accepteren. Ook al levert een dergelijk project een uurtarief op waarvoor ik beter hamburgers kan gaan flippen bij een bekend hamburgerrestaurant. Het eindresultaat, de illustratie op een grote muur, maakt heel veel goed.
Merkidentiteit
Als onafhankelijke en ervaren Freelance Digital Product Designer ontwerp ik voor kleine en middelgrote merken de visuele merkidentiteit en digitale interfaces. Het huisstijl of logo ontwerp is altijd gebaseerd op een bestaande of nieuwe merkstrategie.
Beschikbaar
Ik ben beschikbaar voor nieuwe projecten waarbij User Interface (UI) / User Experience (UX) Design, Merkidentiteit, Grafisch Vormgeving en illustratie nodig zijn. Mijn creatieve dienstverlening is altijd gebaseerd en sterk gefocussed op zakelijke doelstellingen.
De nieuwste Brand Identity Design, UX/UI Design en Illustratie projecten in je mailbox?
Michiel Nagtegaal
Laan van Middenburg 14
2275 CC Voorburg
The Netherlands
+31 6 43 49 1443
hello@mrupside.nl
Mr. Upside / Michiel Nagtegaal
Laan van Middenburg 14
2275 CC Voorburg
The Netherlands
+31 6 43 49 1443
hello@mrupside.nl