NIBC Capital Markets Day – Logo en huisstijl ontwerp

Client

NIBC

Website

Op 29 november 2018 liet NIBC een Capital Markets Day organiseren in The Curtain Hotel in Londen. Ze miste echter nog een logo en uitnodiging voor deze dag. Ik werd gevraagd de huisstijl voor het evenement te ontwerpen. 

NIBC Bank Capital Markets Day Brand Identity Design door Freelance Branding Designer Mr. Upside - 01 NIBC Bank Capital Markets Day Brand Identity Design door Freelance Branding Designer Mr. Upside - 02

Gebruikte software

Adobe Illustrator Adobe Photoshop Invision Sketch

Creatieve diensten

Brand Identity Design
Art Direction
Communicatieadvies

Van 2015 tot 2020 werkte ik voor de Nederlandse investeringsbank NIBC als Freelance Grafisch Vormgever. NIBC had regelmatig behoefte aan de grafisch vormgeving van interne en externe communicatie. In het Nederlands en internationaal. Uitnodigingen voor events, management diners en brochures. De jaarlijkse Kerstkaart. Maar ook de menukaart voor het bedrijfsrestaurant in het hoofdkantoor in Den Haag. Veel traditioneel drukwerk dus. Maar de laatste jaren ook vaker digitale communicatie.

NIBC Bank Capital Markets Day Brand Identity Design door Freelance Branding Designer Mr. Upside - 03 NIBC Bank Capital Markets Day Brand Identity Design door Freelance Branding Designer Mr. Upside - 04

NIBC Capital Markets Day

Voor financiële stakeholders

Voor een onderneming als NIBC is het belangrijk regelmatig contact te hebben met stakeholders. Veel bedrijven organiseren Capital Markets Days. Vaak buiten het seizoen. Ze geven financiële stakeholders de gelegenheid het management van het bedrijf te ontmoeten, meer informatie te krijgen over het bedrijf in het algemeen en meestal een divisie in het bijzonder. Of een update over de strategie.

Presentaties

Een kapitaalmarktdag wordt doorgaans van tevoren aangekondigd. Veel grotere bedrijven houden jaarlijks een kapitaalmarktdag en zenden deze via hun website uit. Het is gebruikelijk om de (slides van de) presentaties op de website te plaatsen.

NIBC Capital Markets Day

Op 29 november 2018 liet NIBC een Capital Markets Day organiseren in The Curtain Hotel in Londen. Ze miste echter nog een logo en uitnodiging voor deze dag. Mijn partner Janette van Tol werkte toen als Freelance Communicatie Adviseur op de communicatieafdeling bij NIBC. Ze werd gevraagd mee te denken. En stelde voor het ontwerp van het logo bij mij neer te leggen.

NIBC huisstijl als bepalende factor

Met NIBC als afzender en eigenaar van het evenement, moest het logo wel ontworpen worden in de NIBC huisstijl. Natuurlijk was er ruimte voor een nieuw beeldmerk. Maar de kleuren blauw en rood, en het Gill Sans lettertype werden geleend uit de corporate huisstijl van NIBC.

NIBC Bank Capital Markets Day Brand Identity Design door Freelance Branding Designer Mr. Upside - 05 NIBC Bank Capital Markets Day Brand Identity Design door Freelance Branding Designer Mr. Upside - 06

De nieuwste Mr. Upside projecten in je inbox ontvangen?

Regelmatig worden nieuwe Brand Identity Design, UX/UI Design en Illustratie projecten toegevoegd. Als je wilt, laat ik je dat direct weten zodra dat gebeurt. 

Weet dat ik, net als jij, spam ook heel vervelend vind. Ik stuur geen commerciële boodschappen, alleen updates met nieuw werk.

Circelvorm als metafoor voor communicatie

Staafdiagram

Een staafdiagram toont, net als een Capital Markets Day, het verloop van ‘informatie’ over een bepaalde ‘periode’. Een staafdiagram wordt ook vaak gebruikt in een financiele presentatie. Een staafdiagram, in de twee belangrijkste NIBC huisstijlkleuren, werd daarom de basis voor de huisstijl van het financiële evenement.

C-vorm om aandacht naar het centrum te brengen

Wanneer een druppel in een vijver valt, ontstaan er golven. Vanuit het midden en in een ronde vorm. Deze watergolven zijn een bekende visuele metafoor voor communicatie. Boodschappen en communicatie verspreiden zich immers ook zoals golven. Grote groepen mensen komen van vanoudsher ook in een circelvorm samen. Denk aan amfitheaters, parlementen en conferentiezalen. Die gebruiken een C- of circelvorm om de aandacht naar het centrum te brengen.

Ook heeft een stevige C-vorm een visuele gelijkenis met een magneet, en dus met aantrekkingskracht. Het staadiagram werd daarom gebogen in een C-vorm. En de C-vorm werd in deze context zo méér dan alleen de ‘C’ van ‘Capital’. Het werd een metafoor voor communicatie.

NIBC Bank Capital Markets Day Brand Identity Design door Freelance Branding Designer Mr. Upside - 07 NIBC Bank Capital Markets Day Brand Identity Design door Freelance Branding Designer Mr. Upside - 08

Typografie passend by evenement van formaat

Stevige typografie

Zo’n Capital Markets Day is een groot en belangrijk evenement. Niet iets waar lichte letters bij passen. Daarom werd een stevige versie van huisstijllettertype Gill Sans gekozen als belangrijkste lettertype. Daarnaast is ‘Capital Markets Day 2018’ een onhandig lang woord om als letterlogo te gebruiken. Daarom is de keuze gemaakt om de vier woorden te verdelen over drie regels.

Waarbij naar wens het NIBC-logo en de datum en locatie konden worden weggelaten.

Interne communicatie

Om mensen binnen de NIBC Bank voor het evenement uit te nodigen, zijn diverse digitale uitnodigingen ontworpen. 

Hoe kan ik helpen?

Vers logo, frisse huisstijl of nieuwe visuele richting nodig? Ik denk graag vrijblijvend mee.