Client
Website
NWO evenement Synergy is een jaarlijks evenement georganiseerd door het NWO domein Sociale en Geesteswetenschappen (SGW). Freelance Event Manager Kim van den Wijngaard van Kimspiratie werkt regelmatig voor de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Ze benaderde Mr. Upside in juli 2019 om ontwerpen te maken voor het evenement.
Gebruikte software
Adobe Illustrator
Adobe Photoshop
Sketch
Invision
Creatieve diensten
Art Direction
Brand Identity Design
Illustratie
NWO bedient de wetenschap vanuit een drietal domeinen. Exacte en Natuurwetenschappen (ENW), Sociale en Geesteswetenschappen (SGW) en Technische en Toegepaste Wetenschappen (TTW). Elk domein organiseert jaarlijks één of meerdere bijeenkomsten voor de achterban van onderzoekers en andere belanghebbenden. De Synergy conferentie is de jaarlijkse samenkomst van SGW.
De NWO Synergy conferentie is een ééndaags evenement. Het werd voor het eerst georganiseerd in 2017. Toen is direct de naam Synergy in gebruik genomen. De keuze voor deze naam staat symbool voor één van de belangrijkste doelstellingen van de dag: het versterken van de connectie en samenwerking tussen onderzoekers en andere stakeholders, over de volle breedte van de sociale en geesteswetenschappen.
NWO Synergy 2020 vond plaats op 6 februari 2020. Elk jaar wordt er een ander thema gebruikt om de inhoud van het evenement vorm te geven. Dit jaar was dat ‘Changing Societies’. Om het thema visueel te ondersteunen, wordt elk jaar ook een andere illustratie ontworpen. Deze illustratie communiceert het actuele thema, zorgt voor herkenning en merkbeleving en wordt op allerlei communicatie-middelen gebruikt.
Het thema heeft meerdere lagen. De wereld is continu in beweging, SGW-onderzoek moet daarin mee-bewegen. Waarbij maatschappelijke issues invloed hebben op het onderzoek. Maar de resultaten van wetenschappelijk onderzoek ook invloed hebben op de maatschappij.
Het evenement heeft meerdere doelen.
De belangrijkste doelgroep wordt gevormd door Nederlandse wetenschappelijke SGW-onderzoekers (van assistent-in-opleiding tot hoogleraar). Dit is een heterogene verzameling van disciplines binnen brede sectoren als economie, rechtswetenschap, sociale en geesteswetenschappen.
Een andere doelgroep wordt gevormd door de maatschappelijke organisaties die bij SGW-onderzoek betrokken zijn. SGW wil onderzoekers en kennisgebruikers met elkaar in contact brengen. Dit heeft betrekking op andere overheden, praktijkinstellingen, bedrijven en onderzoeksorganisaties.
Regelmatig worden nieuwe Brand Identity Design, UX/UI Design en Illustratie projecten toegevoegd. Als je wilt, laat ik je dat direct weten zodra dat gebeurt.
Weet dat ik, net als jij, spam ook heel vervelend vind. Ik stuur geen commerciële boodschappen, alleen updates met nieuw werk.
Vanuit NWO Synergy 2020 was er behoefte aan de volgende zaken. Het logo Synergy2019 moest worden aangepast naar een 2020 versie. Er diende een illustratie te komen, specifiek voor dit jaar en dit thema. Een website header moest worden aangepast en enkele posters ontworpen.
Mr. Upside had, als Freelance Brand Identity Designer, enkele ideeën voor een beter logo, dus werd er ook een nieuw logo voorgesteld. En geaccepteerd.
Het voornaamste bezwaar tegen het oude logo was dat het concept van ‘synergie’ op geen enkele manier terugkwam in het uiterlijk van het woordmerk. Mr. Upside stelde daarom een nieuw logo voor waarin ‘synergie’ duidelijker en prominenter wordt gecommuniceerd. Specifiek voor dit jaar en dit thema was er ook een illustratie nodig. En de header van een website moest worden aangepast en enkele posters ontworpen.
Het belangrijkste onderdeel van het project was het ontwikkelen van een creatief visueel concept. De gewenste illustratie is een visuele weergave van dit visuele concept. Deze visie, dit concept, heeft meerdere ‘ingrediënten’. Voor elk ‘ingrediënt’ werd een beschrijvend kernwoord gedefinieerd.
Het thema, ‘Changing Societies’ gaat vooral over verandering. Verandering is per definitie niet statisch. Daarnaast is het doel van het evenement ‘verbinden’ en ‘interactie’ tussen deelnemers. Ook dat zijn dynamische concepten. De illustratie zou daarom ‘beweging’ moeten weergeven. Letterlijk, door animatie. Of figuurlijk, door een dynamische uitstraling.
Het thema, ‘Changing Societies’ gaat ook over de maatschappij. De maatschappij is een complex geheel met veel onderdelen. Elk onderdeel beïnvloedt de andere delen. Het grote aantal van invloedrijke delen is in de illustratie teruggekomen als een ‘samenstelling van losse onderdelen’. Veel kleinere delen maken één geheel. Maar kunnen ook worden gegroepeerd. En die groepen, modules, worden op hun beurt door elkaar beïnvloedt.
Een modulaire opbouw dus.
Het onderzoek dat door SGW wordt ondersteund, heeft invloed op de maatschappij. Tegelijk heeft de maatschappij invloed op het onderzoek. De illustratie zou ‘onderzoekend’ visueel moeten communiceren en hoe onderzoek en maatschappij elkaar vomgeven.
Het grote aantal onderdelen (van de maatschappij, van SGW en van het evenement) brengt de vraag met zich mee hoe je onderscheid en structuur in deze verzamelingen aanbrengt. Een beproefde methode is het gebruik van verschillende kleuren. Elk onderdeel, of elke groep kan herkenbaar worden gemaakt voor een unieke kleur. Kleur zorgt bovendien voor een positieve en dynamische uitstraling.
Abstract
Omdat het thema en SGW onderzoek zo breed is, is het onhandig een figuratieve vorm te kiezen. Die is per definitie te beschrijvend, teveel gericht op enkele onderdelen en zal daarom nooit de brede lading dekken. Een abstracte vorm, of liever een abstract patroon, zorgt voor een nadruk op de veelheid aan onderwerpen, op de ‘helikopter blik’ en zorgt voor uitermate bruikbaarheid in alle communicatie-uitingen.
Merkidentiteit
Als onafhankelijke en ervaren Freelance Digital Product Designer ontwerp ik voor kleine en middelgrote merken de visuele merkidentiteit en digitale interfaces. Het huisstijl of logo ontwerp is altijd gebaseerd op een bestaande of nieuwe merkstrategie.
Beschikbaar
Ik ben beschikbaar voor nieuwe projecten waarbij User Interface (UI) / User Experience (UX) Design, Merkidentiteit, Grafisch Vormgeving en illustratie nodig zijn. Mijn creatieve dienstverlening is altijd gebaseerd en sterk gefocussed op zakelijke doelstellingen.
De nieuwste Brand Identity Design, UX/UI Design en Illustratie projecten in je mailbox?
Michiel Nagtegaal
Laan van Middenburg 14
2275 CC Voorburg
The Netherlands
+31 6 43 49 1443
hello@mrupside.nl
Mr. Upside / Michiel Nagtegaal
Laan van Middenburg 14
2275 CC Voorburg
The Netherlands
+31 6 43 49 1443
hello@mrupside.nl