Logo en huisstijl ontwerp

Yes! Een nieuw project! Of zelfs een heel nieuw bedrijf! ‘Ik heb een logo en huisstijl ontwerp nodig!’ Ik snap je. Een nieuw merk ‘bouwen’, of een bestaand merk omvormen, het blijft altijd leuk. Spannend, ook. Je staat aan het begin. Kunt het helemaal weer vanaf de grond af aan opbouwen. Je ziet het al helemaal voor je. Ik snap het gevoel! Hoe zorg je er nu voor dat het ook echt een succes wordt?

MrUpside Brand Identity Design Logo en huisstijl ontwerp 01

Komt een man bij de dokter
Mag ik starten met een kort verhaaltje? Komt een man bij de huisarts. Geen grap. Hij heeft last hartkloppingen. Wanneer hij plaats neemt op de stoel, vraagt de huisarts ‘Hoe gaat het?’. ‘Ik heb Propranolol nodig, dokter!’, zegt de man. De huisarts knikt, springt op, pakt de telefoon, belt een ambulance en schreeuwt in de telefoon dat er dubbele bypass bij zijn patiënt moet worden uitgevoerd.
 
Realistisch verhaal? Niet echt. Maar je snapt waarschijnlijk waar ik heen wil. Veel designers (de ‘design dokter’) reageren als een ‘patiënt’ (de klant) aangeeft dat hij een logo of huisstijl nodig heeft met: ‘Gaan we doen!’. ‘Kan ik!’. ‘Kost zo en zoveel!’.
 
Veel designers schieten veel te snel in de uitvoering. Stellen te weinig vragen. Terwijl de antwoorden op de vragen juist zorgen voor een beter, succesvoller resultaat.
 
Geen goed antwoord mogelijk
Ik had ook kunnen vertellen over een klant die zijn auto met problemen bij de automonteur langs brengt. En de vraag stelt ‘Wat kost het om dat rammelende geluid te stoppen?’. Of de vrouw die de aannemer opbelt met de vraag ‘Wat kost een nieuw huis bij jou?’ Je snapt mijn punt. De keren dat ik de vraag kreeg: ‘Wat kost een logo bij jou?’ zijn niet op vier handen te tellen.
 
Een logo en huistijl ontwerp is uniek. Op maat gemaakt. Logo’s kunnen daarom nooit in massa worden geproduceerd. Daarom is er geen (snel) antwoord op die ‘Kost dat, zo’n logo?’-vraag te geven. Het past hier beter om de vraag met een wedervraag te beantwoorden. Een vraag die begint met ‘Waarom…’, ‘Wat…’ of ‘Hoe…’.

MrUpside Brand Identity Design Logo en huisstijl ontwerp 02

Strategie betekent niet ‘duur’. Het betekent ‘beter’. 

Heel veel vragen
Deze conversaties, de extra vragen, vergroten de kans op een succesvol logo en huisstijl ontwerp aanzienlijk. Alleen als de designer helemaal, maar dan ook écht helemaal, snapt welk probleem het logo moet gaan oplossen, kan hij zorgen voor een goed ontwerp. Een ontwerp dat geld oplevert. In plaats van alleen geld kost.
 
Als een designer niet weet waar, wanneer, hoe en waarom het logo voor gebruikt wordt, wordt het een flinke uitdaging om er een succes van te maken. Ik snap het mooie gevoel van het starten van een eigen bedrijf. Of een nieuw merk. Ik snap zelfs de haast! Maar een goede designer stelt vragen. Heel. veel. vragen. Om soms, als design expert, tot de conclusie te komen dat er helemaal geen bypass, nieuwe uitlaat, aanbouw of nieuw logo ontwerp nodig is. Maar iets veel beters.
 
Wie denkt Mr. Upside wel/niet dat hij is?
Hi, ik ben Michiel Nagtegaal. En onder de naam Mr. Upside ben ik sinds 2007 werkzaam als Freelance Designer. Ik adviseer kleine en middelgrote middelen over Brand Identity Design, UX/UI Design en illustraties. Het advies voer ik desgewenst ook uit naar het ontwerp van digitale producten als websites, apps of logo’s en huisstijlen. 
 
Ik geloof dat een sterke strategie een succesvol ontwerp op levert. Maar sommige mensen vinden dat Creatieve strategie helemaal niet nodig is. Lees er alles over in dit artikel: ‘Creatieve strategie is helemaal niet nodig’.
 
Strategie betekent niet ‘duur’. Het betekent ‘beter’. 
Meer waarde. Meer succes. Strategie betekent dat je bepaalde bewezen stappen neemt. Een route volgt. Om bij een doel te komen. Dat betekent dat je een doel formuleert. Een logo, of een huisstijl, op zichzelf zijn geen doel. Wél een middel om een ander doel te bereiken. Een goede designer gaat, samen met de opdrachtgever, op zoek naar dat échte doel. ‘Samen’ betekent dat de opdrachtgever nooit zo maar iets over de schutting gooit en na twee weken iets krijgt terug gegooid wat hij wel of niet mooi vindt.
 
Omdat in een goed design proces de klant wordt meegenomen, is het eindresultaat altijd naar wens en verwachting. Omdat het een samenwerking is. Omdat de klant bij elke stap betrokken wordt.
 

MrUpside Brand Identity Design Logo en huisstijl ontwerp 03

De nieuwste Mr. Upside projecten in je inbox ontvangen?

Regelmatig worden nieuwe Brand Identity Design, UX/UI Design en Illustratie projecten toegevoegd. Als je wilt, laat ik je dat direct weten zodra dat gebeurt. 

Weet dat ik, net als jij, spam ook heel vervelend vind. Ik stuur geen commerciële boodschappen, alleen updates met nieuw werk.

Logo en huisstijl ontwerp volgens een gestructureerde aanpak

Plan van Aanpak
Ik werk volgens een bewezen Plan van Aanpak. Niks fancy. Maar wel iets dat werkt. Het plan is simpel opgezet in drie delen. Een verleden, heden en toekomstdeel, alleen anders verwoord. 
 
We bekijken eerst wat de aanleiding (het verleden) voor het project is. ‘Hoe ben je zover gekomen?’. Daarna wat de huidige situatie is. ‘Welke verbeteringen kunnen we bepalen?’. En daarna waar je wilt zijn, of komen. Het resultaat. Het doel. Het doel bepaalt de werkelijke behoefte. 
 
Als je een nieuw merk wilt opbouwen, is een vers logo of frisse huisstijl waarschijnlijk een middel om daar te komen. Maar misschien is die, op maat ontworpen, webshop op dit moment helemaal nog niet nodig. Wat hebben jullie klanten écht nodig?
 
Bottomline: praat met een designer over wat je écht wilt. Niet over de manier om daar te komen. Want misschien heeft de designer wel een betere, snellere, goedkopere en efficiëntere manier om hetzelfde doel te halen.
 
Resultaat
Mooi verhaal. Maar brengt Mr. Upside in praktijk wat hij roept? Jazeker. Bekijk mijn portfolio met Brand Identity Design, UX/UI Design of illustraties. En kijk dan wat verder dan de mooie afbeeldingen. Lees over het ontwerpproces. Want feitelijk schakel je een designer niet in voor mooie praatjes en plaatjes. Wél voor een denkproces, voor creativiteit. En om een zakelijk resultaat te halen.
 
En nooit, maar dan ook nooit, koop je bij een designer zijn tijd. Uurtarieven zijn daarom onzin. Maar dat is een heel ander onderwerp.
 
Kan ik je helpen?

MrUpside Brand Identity Design Logo en huisstijl ontwerp 04