Logo ontwerp en huisstijl -een gestructureerde aanpak

Yes! Een nieuw project! Of zelfs een heel nieuw bedrijf! Daar heb je een nieuw logo ontwerp voor nodig. Een nieuw merk bouwen of een bestaand merk omvormen, het is altijd leuk. Spannend, ook. Want hoe zorg je er voor dat zo’n creatief project ook een succes wordt en geen ongeleid projectiel?

MrUpside Brand Identity Design Logo en huisstijl ontwerp 01

Ik wil mezelf zeker niet op de borst kloppen. Maar er zijn een paar lessen die ik in de afgelopen 20 jaar als Designer mocht leren. Ik heb ze hier onder als ‘uitdagingen’ verpakt. Zie ze als inzichten. En een manier om een goede designer van een mindere te kunnen onderscheiden. 

Uitdaging 1 – Te weinig vragen

Komt een man bij de huisarts. Geen grap. Hij heeft last van hartkloppingen. Wanneer hij plaats neemt op de stoel, vraagt de huisarts ‘Hoe gaat het?’. ‘Ik heb Propranolol nodig, dokter!’, roept de man. De huisarts knikt, springt op, pakt de telefoon, belt een ambulance en roept in de telefoon dat er dubbele bypass bij zijn patiënt moet worden uitgevoerd.

Niet echt een realistisch verhaal. Maar je snapt hopelijk waar ik heen wil. Veel designers zijn doeners. Als ‘design dokter’ komen ze meteen met een oplossing. Als de ‘patiënt’ (de klant) aangeeft dat hij een logo of huisstijl nodig heeft, is de reactie iets in de trant van ‘Gaan we doen!’. ‘Kan ik!’. ‘Kost zo en zoveel!’.

Goed bedoeld. Lekker pro-actief ook. Maar te snel in de uitvoering. Er worden te weinig vragen gesteld.

Oplossing

De antwoorden op deze vragen, zorgen bij de designer voor meer inzicht in de mogelijkheden van het project. De antwoorden zorgen uiteindelijk voor een succesvoller resultaat. Een goede huisarts stelt ook eerst veel vragen voordat hij een diagnose stelt.

Een goede designer

  • stelt, net als een arts, eerst een heleboel vragen;
  • stelt dan een diagnose;
  • bedenkt dan een behandelplan (de strategie); 
  • gaat daarna pas aan de slag;
  • en evalueert achteraf of doelen zijn gehaald.

MrUpside Brand Identity Design Logo en huisstijl ontwerp 02

Zonder routekaart kom je ook meestal minder snel op de bestemming aan

Uitdaging 2 – Geen strategie

Een ontwerpproces is als een avontuurlijke reis. Met een duidelijk doel. En gezonde tussenstops. Goede designers maken ook een routekaart. Deze routekaart zet stappen in een bepaalde volgorde. Een proces met fasen. In de Strategie Fase bepaal je de stappen om zo goed mogelijk bij een succesvol ontwerp te komen.

Voorbeeld 1

Goed gereedschap is het halve werk. Een logo maak je in ontwerpsoftware dat het ontwerp opbouwt uit vectoren (wiskundige formules). Niet in pixels, zoals Adobe Photoshop dat doet. De wiskundige formules van Adobe Illustrator zorgen ervoor dat het logo onbeperkt vergroot kan worden zonder kwaliteitsverlies.

Voorbeeld 2

Een vast onderdeel in elk logo ontwerp proces; het ontwerpen van een ‘silhouet’-versie. Een versie in alléén zwart of wit. Het silhouet van een logo brengt meteen te kleine details aan het licht. Die gaan wegvallen bij klein gebruik van een logo. Daarnaast is een kleurenversie van het logo niet altijd handig. Bijvoorbeeld als het logo moet worden geplaatst op een gedetailleerde, gekleurde foto.

Oplossing

Door bepaalde zaken vooraf goed te regelen, voorkom je later veel gedoe. Of kostbaarder; een re-design. Met een goede basis, een goede strategie kom je daarnaast veel sneller tot een eindresultaat. En krijgt dat eindresultaat een hogere kwaliteit.

Logo design en huisstijl ontwerp door Michiel Nagtegaal - een gestructureerde aanpak

De nieuwste Mr. Upside projecten in je inbox ontvangen?

Regelmatig worden nieuwe Brand Identity Design, UX/UI Design en Illustratie projecten toegevoegd. Als je wilt, laat ik je dat direct weten zodra dat gebeurt. 

Weet dat ik, net als jij, spam ook heel vervelend vind. Ik stuur geen commerciële boodschappen, alleen updates met nieuw werk.

Uitdaging 3 – Niet ontworpen voor de klant van de klant

‘Ontwerp ik voor de eigenaar of manager van een bedrijf? Of voor hun klanten?’. Relevante vraag. Vooral wanneer de beoordeling van het ontwerp op basis van een persoonlijke mening of voorkeur gebeurt.

Een logo moet werken, niet mooi zijn

Ik bekeek een tijd terug een interview met één de bekendere en alom gerespecteerde Israëlische designers, Sagi Haviv van Chermayeff & Geismar & Haviv. Hij gaf aan dat één van de eerste slides van zijn presentaties altijd de tekst bevat: ‘Wat hierna volgt, hoeven jullie zelf niet ‘mooi’ of ‘lelijk’ te vinden. Als het maar wel werkt. Voor jullie klanten.’.

Oplossing

Ik ontwerp niet alleen voor de opdrachtgever maar vooral voor de klanten van mijn opdrachtgevers. Zij moeten worden aangesproken. Zij moeten worden overtuigd van de kwaliteit van het product of de dienst. Niet de CEO of eigenaar van het bedrijf. Het kan daarom nuttig zijn om de werkelijke koopredenen van klanten te achterhalen.

Logo design en huisstijl ontwerp door Michiel Nagtegaal- een gestructureerde aanpak

Logo en huisstijl ontwerp volgens een gestructureerde aanpak

Plan van Aanpak

Ik werk volgens een bewezen Plan van Aanpak. Niks fancy. Maar wel iets dat werkt. Het plan is simpel opgezet in drie delen. Een verleden, heden en toekomstdeel, alleen anders verwoord.


Stap 1 – Ontdekking – Waarom wil je een nieuw ontwerp?

We bekijken eerst wat de aanleiding (het verleden) voor het project is. ‘Hoe ben je zover gekomen?’. De ‘Why’ in het verhaal. Waarom wil je een nieuw logo ontwerp? 


Stap 2 – Strategie – Wat heb je nu nodig?

Daarna bekijken we wat de huidige situatie is. Het heden. Wat is er nu? Als er al een bestaand logo is, wordt dat beoordeeld. Waar is écht behoefte aan? Alleen op deze manier maken we iets dat echt werkt.

Wat heb je niet nodig?
Als je een nieuw merk wilt opbouwen, is een vers logo of frisse huisstijl waarschijnlijk een middel om daar te komen. Maar misschien is die, op maat ontworpen, webshop op dit moment helemaal nog niet nodig.

Wat zou een super succes zijn?
Ook wordt bepaald waar we naar toe gaan. Wat zijn de plannen? Als er nog geen logo is, zoeken we samen uit wat een absolute 10, een super succes zou betekenen. Het ultieme resultaat. Het doel. Het doel nemen we mee in een (mini-)strategie, een routekaart. Die routekaart beschrijft feitelijk de stappen om gegarandeerd dat doel te bereiken. De ‘How’ in dit verhaal.


Stap 3 – Creatie en uitvoering – Ideeën worden werkelijkheid 

Daarna zijn we beland in de toekomst. We werken de strategie stap voor stap, in meerdere ontwerp ronden, uit. Totdat de oorspronkelijke ideeën werkelijkheid zijn geworden. 


Resultaat

Mooi verhaal. Maar brengt Mr. Upside in praktijk wat hij roept? Jazeker. Bekijk mijn portfolio met Brand Identity Design, UX/UI Design of illustraties. En kijk dan wat verder dan de mooie afbeeldingen. Lees over het ontwerpproces. Want feitelijk schakel je een designer niet in voor mooie praatjes en plaatjes. Wél voor een denkproces, voor creativiteit. En om een zakelijk resultaat te halen.

Prijzen

En betaal je een designer voor tijd? Of voor een zakelijk resultaat?. Uurtarieven zijn onzin. Maar dat is een heel ander onderwerp. Bekijk een indicatie van mijn prijzen hier.

Kan ik helpen?

Stuur gerust even een mailtje. Of bel me op. Ik denk graag mee!