Logo ontwerp en huisstijl – een gestructureerde aanpak

Iets nieuws beginnen. Een nieuw merk bouwen of een bestaand merk omvormen, het is altijd leuk. Uitdagend ook. Hoe zorg je ervoor dat een creatief project, zoals een logo en huisstijl ontwerp of een website, ook een succes wordt?

MrUpside Brand Identity Design Logo en huisstijl ontwerp 01

Creativiteit, ‘iets’ uit ‘niets’ maken, lijkt vaak geen vaste structuur te hebben. Soms komen ideeën overal vandaan. Soms is inspiratie ver te zoeken. Gelukkig hebben professionele creatieven een proces. Ze geven zichzelf handvatten, houvast. Ze brengen bewust een structuur aan. Want zij worden betaald om hoge kwaliteit te leveren. Op tijd.

Design versus kunst

Een logo is design. Geen kunst. Kunst legt zichzelf vaak (bijna) geen beperkingen op. Design heeft meer kaders. Is meer een toegepaste kunst en praktischer. Design lost problemen op. En in het geval van logo en huisstijl ontwerp zijn het zakelijke uitdagingen waar een oplossing voor wordt gezocht. Dat zoeken kun je structureren.

Een professionele designer

…ontzorgt de klant, bespaart de klant tijd en verlaagt het risico door:
  • kennis en ervaring, waardoor de kans op fouten achteraf veel kleiner wordt
  • een bewezen, efficient proces, waardoor zaken niet worden vergeten
  • het stellen van veel vragen, om de uitdaging goed te begrijpen
  • documentatie van ontwerpkeuzes en stappen, zodat ze op een ander moment kunnen worden nagelezen
  • goede en heldere communicatie, waardoor een samenwerking soepeler verloopt

MrUpside Brand Identity Design Logo en huisstijl ontwerp 02

Welke projectaanpak mag je verwachten?

Vier fasen

Ik deel een creatief project op in vier fasen;

  1. Onderzoek
  2. Strategie
  3. Ontwerp
  4. Evaluatie

 

Fase 1 – Onderzoek

Waarom wil je een nieuw ontwerp?

Samen met de klant wordt besproken wat de aanleiding voor het project is. Waarom wil je een nieuw logo ontwerp? Welk probleem of welke uitdaging gaat de nieuwe huisstijl oplossen? Er wordt bekeken hoe een nieuw ontwerp de investering kan gaan terugverdienen. Wanneer is het project een doorslaand succes? Is er al een bestaand merk dat moet worden vernieuwd? Wat is de markt, het onderscheidend vermogen, wie is de doelgroep en waar wordt die doelgroep blij van?

Behandelplan

De antwoorden op goede vragen zorgen voor een beter, succesvoller resultaat. Een goede huisarts stelt ook eerst veel vragen voordat hij een diagnose stelt. Een goede designer stelt ook eerst een diagnose en komt daarna pas met een behandelplan.

Logo design en huisstijl ontwerp door Michiel Nagtegaal - een gestructureerde aanpak

De nieuwste Mr. Upside projecten in je inbox ontvangen?

Regelmatig worden nieuwe Brand Identity Design, UX/UI Design en Illustratie projecten toegevoegd. Als je wilt, laat ik je dat direct weten zodra dat gebeurt. 

Weet dat ik, net als jij, spam ook heel vervelend vind. Ik stuur geen commerciële boodschappen, alleen updates met nieuw werk.

Hoe ziet de routekaart van het project eruit?

Fase 2 – Strategie

Wat is de routekaart?

Een ontwerpproces is als een avontuurlijke reis. Met een duidelijk doel. En gezonde tussenstops. Goede designers maken ook een routekaart. Deze routekaart zet stappen in een bepaalde volgorde. Een proces met fasen.

In de Strategie Fase bepaal je de stappen om zo goed mogelijk bij een succesvol ontwerp te komen. Met een strategie kom je veel sneller tot een eindresultaat. Ook is de kwaliteit van dat eindresultaat veel hoger.

Hoe maken we van dit project een groot succes?

Waar gaat de reis naar toe? Wat zijn de plannen? Als er nog geen logo is, zoeken we samen uit wat een absolute 10, een supersucces zou betekenen. Het ultieme resultaat. Dat resultaat nemen we mee in een (mini-)strategie. Een routekaart. Die routekaart beschrijft de stappen om dat doel te bereiken. 


Fase 3 – Ontwerp, creatie en uitvoering 

Een logo ontwerp, ontwikkeling van een huisstijl of webshop design zijn behoorlijk verschillend. De aanpak verschilt daarom ook. Maar nu de routekaart, de strategie en de kaders staan, kunnen we wel stappen maken. 

Logo en huisstijl ontwerp

Een logo en huisstijl ontwerp kent specifieke stappen, waarbij elke stap uitgebreid wordt overlegd. Elke tussenstap wordt ook online gepresenteerd. Zodat alle betrokkenen 24/7 de designs kunnen beoordelen.

  • Stap 1 – Potloodschetsen en digitale schetsen zonder kleur
  • Stap 2 – Typografie
  • Stap 3 – Kleuren
  • Stap 4 – Grafische patronen en extra huisstijl-elementen
  • Stap 5 – Voorbeelden van toepassing van de huisstijl


Hoe lang duurt een logo ontwerp traject?
Dat hangt van veel dingen af waaronder, scope, beschikbaarheid en de snelheid waarmee nieuwe ontwerpen worden beoordeeld. Maar 3 weken is realistisch.

Bekijk logo en huisstijl ontwerp projecten.
Bekijk prijzen


Website en webshop ontwerp

Ook bij het ontwerp van een website/webshop wordt elke stap uitgebreid wordt overlegd. Elke tussenstap wordt ook online gepresenteerd. Zodat alle betrokkenen 24/7 de designs kunnen beoordelen.

  • Stap 1 – Informatiestructuur, Flowchart 
  • Stap 2 – Wireframes (UX Design), Desktop + Mobile
  • Stap 3 – Visual (UI) Design, Desktop + Mobile
  • Stap 4 – Overdracht aan Web Developer


Hoe lang duurt het ontwerpen van een website of webshop?
Dat hangt van veel dingen af waaronder, scope, beschikbaarheid en de snelheid waarmee nieuwe ontwerpen worden beoordeeld. Maar 4 tot 12 weken is realistisch. 

Voorbeelden en prijzen

Bekijk UX/UI Design projecten.
Bekijk prijzen.

Mr. Upside Dutch Freelance UX-UI Designer Blogpost - Transition from Designia to MrUpside - 4

Oplevering en evaluatie

Fase 4- Oplevering, testen en evaluatie

Wanneer het feitelijke ontwerp is goedgekeurd, wordt de vierde fase gestart. In deze fase wordt vooral teruggekeken op het project. Er wordt getest of de ontwerpen werken zoals ze bedoeld waren. Hoe verliep het proces? Maar er wordt ook vooruitgekeken. Missen er nog zaken? Is er behoefte om bijvoorbeeld de huisstijlregels vast te leggen in een online Brand Book?

Logo en huisstijl ontwerp

Voor het logo en huisstijl ontwerp proces betekent deze fase dat er nog één extra stap aan het proces kan worden toegevoegd: 

Stap 6 – Documentatie van huisstijlrichtlijnen in een online Brand Book

Website en webshop ontwerp

Ook voor het website/webshop traject betekent dat de toevoeging van nog één extra stap aan het proces:

Stap 5 – Design Check en testen