Summersport store – Logo en huisstijl ontwerp

Client

Wintersport Store / Sports Online BV

Summersport Store is het nieuwe zusje van Wintersport-store.com. Eigenaar en E-commerce Specialist Dion de Groot verkoopt via deze webshops winter- en zomersportkleding en accessoires. Dion vroeg mij, als Freelance Brand Identity Designer, een nieuw logo voor Summersport Store te ontwerpen in dezelfde stijl als Wintersport Store. Ik pakte maar meteen het logo van Wintersport Store mee.

Brand Identity Design voor een webshop in zomersport kledingLogo en huisstijl ontwerp voor een webshop in zomersport kleding

Gebruikte software

Adobe Illustrator
Adobe Photoshop
Invision
Sketch

Creatieve diensten

Brand Identity Design
Communicatieadvies
Art Direction

Dion de Groot is eigenaar van Sports Online B.V. Het bedrijfje dat webshop Wintersport-store.com beheert. De webshop verkoopt, logisch, winterkleding en -accessoires. Dion de Groot en ondergetekende kennen elkaar uit de tijd dat we beiden bij KPN werkten. Dion werkt inmiddels alweer een paar jaar als Freelance E-commerce Manager.

Ontwikkel een beeldmerk zoals dat van Wintersport-Store.com maar dan voor de zomerse variant; SummersportStore.com’. Dat was in het kort de opdracht die Dion meegaf toen hij me benaderde.

Hetzelfde maar toch anders

Summersport Store verkoopt zomerse sportkleding. Het moet een ‘zustermerk’ worden. Daarom wilde Dion alleen de naam veranderen. Het letterlogo moest dus gelijk blijven. Het beeldmerk en de pay-off ook. Alleen zou het beeldmerk natuurlijk géén wintersporter moeten tonen. De ‘nieuwe’ zomersporter zou een zonnebril, zomers hoofddeksel en wederom een baard moeten krijgen.

Klinkt niet moeilijk. Is het ook niet.

Een logo dat een goede basis heeft, breidt ook beter uit

Maar ik had een duidelijke mening over het bestaande Wintersport Store logo. Zag veel mogelijke verbeteringen. “Als de basis, het Wintersport Store logo, goed is, word ook direct het Zomersport Store logo beter.“, was mijn redenering. Dion deed niet moeilijk en stond open voor nieuwe voorstellen.

Proces

Elk project benader ik in dezelfde drie stappen.

  • Eerst bekijk en beoordeel ik wat er nu is (Discovery Phase).
  • Dan bepaal ik een nieuwe creatieve richting. Eén waarin natuurlijk de gewenste verbeteringen kunnen worden meegenomen (Strategy Phase).
  • Als laatste voer ik de creatieve strategie uit in en lever tastbare ontwerpen op (Execution Phase). Soms wordt daarna nog een evaluatie of test fase ingebouwd.

Logo en huisstijl ontwerp voor een webshop in zomersport kledingLogo en huisstijl ontwerp voor een webshop in zomersport kleding

Summersport Store - Discovery, Strategy en Execution

Discovery Phase

Wat is er al?

Als je beter naar het Wintersport Store logo kijkt, zie je meteen dat het beeldmerk het enige onderscheidende deel van het logo is. Iedereen kan Helvetica Black letters te dicht tegen elkaar aan zetten. Niet het letterlogo maar het beeldmerk werd daarom Stap 1.

Opgebouwd uit drie delen

Na een nog betere blik op alléén het beeldmerk, werd duidelijk dat het beeldmerk uit drie losse onderdelen bestaat. Een hoofddeksel, bril en baard. Die opbouw zorgt ervoor dat je gemakkelijk een onderdeel kunt vervangen. Zonder dat het direct een heel ander beeldmerk wordt. Precies wat Dion voor ogen had.

Strategy Phase

Waar gaan we naar toe?

Om in de toekomst bij het toepassen van het logo niet tegen allerlei vervelende problemen aan te lopen, zijn er ook een paar technische aandachtspunten.

Toekomstbestendig, vector based logo

Het huidige beeldmerk werd waarschijnlijk ontworpen in Photoshop. Het werd in ieder geval aangeleverd als Photoshop document. Dat is jammer. Adobe Photoshop is gemaakt voor beeldbewerking. Niet om een haarscherpe logo’s in te ontwerpen. Als we een toekomstbestendig, vector based logo wilden hebben, dat zelfs op het formaat van een flatgebouw haarscherp zou blijven, was traceren in Adobe Illustrator nodig. Bij traceren zet Adobe Illustrator pixels om naar vectoren (wiskundige formules). Logo’s ontwerp je niet met pixels. Wel in vectoren.

Een goed silhouet

Een logo moet niet alleen op de zijkant van een flatgebouw zijn werk doen. Ook in hele kleine formaten moet het nog voor herkenning van het merk zorgen. Vallen belangrijke details niet weg bij klein gebruik?

Daarom is het belangrijk goed te kijken naar het silhouet van het logo. Ook moet het logo diapositief (wit logo op een zwarte achtergrond) goed werken. Hersenen zien een donker logo op een wtte achtergrond anders dan wit logo op een donkere achtergrond. En als alle kleuren wegvallen? Blijft het logo dan nog herkenbaar? Daarom is het cruciaal om het logo eerst alleen in zwart te ontwerpen.

Zomerse baard?

Een muts is iets voor de winter. Er moest een zomerser hoofddeksel komen. Ook draag je een de wintersportbril meestal niet op het strand. Dus ook een zomerse bril was nodig.
En dan de baard. De volle baard is geen probleem in de sneeuw, maar een stuk minder prettig in een zomerse, warme setting. Een goede scheerbeurt was echter out of the question. De baard moest blijven. Een kritische trimsessie leek me echter geen probleem. Het zou zorgen voor een zomerse look & feel.

Summersport Store Webshop Brand Identity Design Case Study 04 Logo en huisstijl ontwerp voor Summersport Store Webshop met zomersport kleding en accessoires Logo en huisstijl ontwerp voor Summersport Store Webshop met zomersport kleding en accessoires Logo en huisstijl ontwerp voor Summersport Store Webshop met zomersport kleding en accessoires

De nieuwste Mr. Upside projecten in je inbox ontvangen?

Regelmatig worden nieuwe Brand Identity Design, UX/UI Design en Illustratie projecten toegevoegd. Als je wilt, laat ik je dat direct weten zodra dat gebeurt. 

Weet dat ik, net als jij, spam ook heel vervelend vind. Ik stuur geen commerciële boodschappen, alleen updates met nieuw werk.

Summersport Art Direction: zomers, sportief en dynamisch

Summersport in beeld

Sport en zomer

Een logo visualiseert de essentie van een merk. Het illustreert en identificeert. De bedrijfsnaam verwoordt. Summersport Store is ‘Sportief in de zomer’. Hoewel dat eigenlijk nog wat te functioneel voor een merkessentie is. ’Sport’ en ‘zomer’ zijn in ieder geval twee belangrijke kernwaarden.

Laid back baard

Goede art direction benadrukt, werkt met associaties en versterkt unieke elementen. Een volle, laid back baard associeer je niet direct met sporten. Het beeld van een volle baard is daarom niet heel geschikt. Als er al gezichtshaar moet zijn, dan een getrimde versie.

Sportievere zonnebril

Met ’sport’ in gedachten, was de bril die ik eerder selecteerde en uitwerkte, meer een bril die past bij een ‘hangmat-sessie’. Niet bij een sportieve en actieve levensstijl die Summersport Store met haar producten ondersteunt. Daarom moest er een nog sportievere zonnebril komen.

Rebelser hoofddeksel

Wat voor hoofddeksel gebruikt een zomerse sporter? Een baseball cap? Een baseball cap kun je op meerdere manieren dragen. Het Wintersport Store beeldmerk zorgde met baard en muts al voor een iets rebelsere uitstraling. Om Summersport Store bij haar winterse variant te laten passen, was ook hier een rebelse uitstraling nodig. Het petje moest daarom achterstevoren gedragen worden.

Kleur

Zomer = zon

Bij een webshop die zomersportartikelen verkoopt, horen zomerse, zonnige kleuren. Daarnaast het consistent en gebruik van één dominante kleur het merk Summersport Store herkenbaarder maken. Denk aan het magenta van T-Mobile, het geel van Shell en het blauw van Coolblue.

Blauw water

Bij een blik op zomerse, zonnige en sportieve foto’s valt op dat er veel activiteiten met water te maken hebben. Water is blauw maar blauw selecteren als het zustermerk Wintersport Store al blauw heeft ‘geclaimed’, is niet handig.

Oranje

Daarom is een warme tint oranje een betere keuze. Zomers weer is gevuld met de zon. Oranje is een zonnige kleur. En een actieve kleur. Passend bij sportieve activiteiten. De voorgestelde kleur oranje is stoer genoeg om niet te vrouwelijk te worden. Donker genoeg om voldoende contrast op een lichte achtergrond te hebben en opgewekt genoeg om voor de gewenste actieve, sportieve uitstraling te kunnen zorgen.

Typografie

Typografische hierarchie

Het is bijzonder dat een webshop die sportieve producten verkoopt een erg statisch, niet actief ogend lettertype gebruikt. De letters zouden doordrenkt van ’sport’ moeten zijn. Sport is dynamisch. De huidige letters creëren meer de statische uitstraling van beton, passender bij een bankgebouw met kluis. Door de letters schuin te zetten, lijkt er meer beweging, meer dynamiek in te komen. En ‘beweging’ is precies wat sport is.

Verder is, in het huidige logo, de typografische hierarchie niet in orde. ‘Store’ is veel groter. En lijkt daardoor belangrijker dan het onderscheidende element; ’Summersport’. Hierdoor krijgt iets generieks als ‘Winkel’ veel meer aandacht dan het soort winkel. De oplossing ligt in een andere typografische hierarchie.

Pay-off

De payoff van Wintersport Store, ‘High quality gear sinds 2012’, is een veel voorkomend voorbeeld van het benadrukken van de basis. Bijna elk bedrijf verkoopt ‘high quality’. Geen bedrijf zal trots roepen dat ze ‘Low quality’ spullen verkopen. Kwaliteit is een voorwaarde om uberhaupt in de markt te kunnen meedoen. ‘Kwaliteit’ is niet onderscheidend. ‘Gear’ ook niet. ’Spullen’ is zo algemeen dat niemand daar warm of koud van wordt. En van ’sinds 2012’ ook niet.

Wat zou het wel moeten zijn?

Wij zijn de enige die…

Veel bedrijven missen onderscheidend vermogen. Zet ze met vijf concurrenten in een ‘line-up’ en ze vertellen allemaal dat ze de beste zijn. Waarom zouden klanten juist bij jouw bedrijf, en niet bij de concurrentie, hun producten kopen? Door jezelf als ‘de enige die…’ te positioneren, kost het veel minder moeite om boven de massa uit te steken. De unieke merkessentie die uit een merkstrategie komt, kun je gebruiken voor een goede pay-off. Liefst met emotie erin, zodat de communicatie ook emotioneel een snaar raakt bij de klant.

Summersport Store Webshop Brand Identity Design Case Study 08 Summersport Store Webshop Brand Identity Design Case Study 09 Summersport Store Webshop Brand Identity Design Case Study 10 Summersport Store Webshop Brand Identity Design Case Study 11 Summersport Store Webshop Brand Identity Design Case Study 12 Summersport Store Webshop Brand Identity Design Case Study 13 SummersportStore Webshop Brand Identity Design Case Study 14

Visuele clustering van grafische elementen

Execution Phase

Uitvoering van de strategie

Ik startte met het traceren van het bestaande Photoshop beeldmerk. Zo ontstond er een ‘schoon’ vectorbestand als solide basis voor nieuwe aanpassingen.

Negatieve en positieve ruimte

Eerst werd gezocht naar een voorbeeld van een zomerse bril. Die bril werd nagemaakt in Adobe Illustrator. En werd de keuze gemaakt om de glazen zwart te vullen. Dit zorgde voor een betere balans tussen de negatieve en positieve ruimte in het beeldmerk. Minder dunne lijnen en minder details.

Zes voorstellen

Daarna werd de winterse muts in het beeldmerk vervangen door een zomers ‘vissershoedje’, een baseball cap en een alternatieve ‘strohoed’. Uit een meerdere schetsen, selecteerde ik vervolgens zelf zes passende voorstellen. Drie beeldmerken met de traditionele volle baard. Drie met een sportievere baard. Drie daarvan met een bril met ‘open’ glazen, drie met donkere glazen. Eén voorstel met enkele horizontale lijnen in de bril, om een extra zomerse, ietwat retro-uitstraling te verkrijgen.

Summersport Store – Ronde 1

In mijn uitgebreide toelichting en onderbouwing adviseerde ik een sportievere baard. Het letterlogo liet ik voorlopig ongemoeid. Dion selecteerde het visserhoedje, de donkere bril met horizontale ‘retro’-lijnen en een ongewijzigde baard. Hij wilde graag vooral het ‘laid back’-gevoel van Winterspor Store behouden en meenemen in het beeldmerk voor Summersport Store.

Ronde 2 voorstellen

Focus op typografie

In Ronde 2 richte ik me meer op de typografie. Ik wilde daarbij niet teveel afwijken van de huidige typogafie, om de overstap naar een nieuw logo voor de bestaande klantenbase niet te groot te maken.

Helvetica Black, maar aangepast

Helvetica Black behield ik als lettertype. Maar nu gebruikte ik de ‘Italic’-variant. De schuine letters ogen dynamischer en daarmee sportiever. Ook verminderde ik de negatieve spatiëring van -150 naar -80, om de leesbaarheid te vergroten en letters letterlijk meer ‘lucht’ te geven.

Aandacht wordt gestolen

Daarnaast wilde ik graag de dominantie van het onbelangrijke ‘store’ afbouwen. En juist het onderscheidende ‘Summersport’ benadrukken. Bij een gelijke lettergrootte van de twee woorden zou dat automatisch al gebeuren, omdat ’Summersport’ ruim twee keer zoveel letterkarakters bevat dan ’store’. Het grotere woord ‘steelt’ automatisch de aandacht van het kleinere woord.

Visuele clustering

Het leverde ook een extra uitdaging op. Namelijk een grote visuele disbalans tussen de twee onderdelen. Dat werd opgelost door ’Summersport’ in twee delen te knippen. Hierdoor ontstonden er drie nagenoeg gelijke woorden. Alledrie startend met een ’s’. ’Summersportstore’ is grammaticaal niet één woord. En ik wilde graag dat de kijker eerst ’Summersport’ en dan pas ’Store’ zou lezen. De bovenste twee woorden moesten daarom visueel worden geclusterd.

Ik draaide het daarom om.

Herkenbare familie

Door ’Store’ een donkere achtergrond te geven en witte letters, ontstond direct een logo binnen een logo. Dat biedt de mogelijkheid om nieuwe, toekomstige ’stores’ in dezelfde familie op deze manier herkenbaar weer te geven.

Schuine lijnvoering verder doorgetrokken

Ook adviseerde ik de schuine lijnvoering in de typografie van het letterlogo te benadrukken. Want het ontbrak aan eenheid, met een recht opstaand beeldmerk en schuine letters naast elkaar. De linker- en rechterhelft van het beeldmerk zijn identiek. Je kunt er daarom voor kiezen één helft ‘op te offeren’ om zo te komen tot een unieker beeldmerk. Waarin zelfs de sportieve schuine lijnvoering terugkomt.

Het op deze manier gebruiken van het beeldmerk, is conceptueel uitstekend te onderbouwen doordat ‘achter alles’ wat er verkocht wordt op de webshop, altijd het mannetje met de baard staat. Letterlijk en figuurlijk.

Accentkleur in beeldmerk

Dion wilde graag een vollere, meer pure oranje dan in Ronde 1 werd geadviseerd. Het beeldmerk bestaat feitelijk uit drie delen; een hoed, bril en baard. Omdat het oranje de enige kleur in het logo moest worden, neemt het automatisch de rol van accentkleur op zich.

Letterlogo

In het letterlogo moest óf ‘Summersport’ óf ‘Store’ de oranje kleur krijgen. Ik adviseerde ‘Summersport’ in het zwart te zetten. Door het beeldmerk een eigen kleur te geven, valt het meer op en wordt het geheel herkenbaarder. Om geen grote gekleurde clusters te krijgen, werd ‘Store’ ook een kleurdrager. Waarbij de kleur van ’Store’ bij elke webshop anders zou kunnen zijn.

Ronde 3 voorstellen

De derde en laatste ronde voorstellen werd gereserveerd voor het onderzoek naar de juiste afmetingen en verhoudingen tussen de verschillende grafische onderdelen in het logo ontwerp.

Visuele balans

Eén manier om visuele balans in een logo te bereiken, is door de repeterende afstanden en formaten te gebruiken. Hersenen zoeken immers automatisch en onbewust naar (visuele) verbanden om zaken te begrijpen. Door visuele verbanden aan te brengen, ontstaat een logo dat sneller ‘begrepen’ wordt en vooral aantrekkelijker wordt gevonden.

Voorbeelden

Naast de bepaling van afstanden tussen de grafische elementen in het logo en de juiste verhoudingen, werd in deze derde ronde ook een aantal voorbeelden getoond van hoe de huisstijl van Summersport Store verder ontwikkeld zou kunnen worden.

Hoe kan ik helpen?

Vers logo, frisse huisstijl of nieuwe visuele richting nodig? Ik denk graag vrijblijvend mee.