Client
Website
V&A Advocaten adviseert over het Nederlandse verzekerings- en aansprakelijkheidsrecht. Toen het Rotterdamse advocatenkantoor startte, was uiteraard een nieuwe huisstijl nodig. Partner van het eerste uur van het kantoor, Maurice Esseling, benaderde mij daarom voor het ontwerp.
Gebruikte software
Adobe Illustrator
Adobe Photoshop
Creatieve diensten
Brand Identity Design
Communications Consultancy
Art Direction
Maurice Esseling nam in 2013 contact met mij op. We kennen elkaar goed van vroeger. Zo deden we ooit een cursus parachutespringen samen. Daarna gingen we allebei weer onze eigen weg.
Toen mij weer eens benaderde had hij goed nieuws. Hij had zijn baan bij het advocatenkantoor waar hij werkte, opgezegd. En had ver gevorderde plannen om, samen met een aantal andere advocaten, een eigen kantoor, V&A Advocaten te starten.
En natuurlijk had het verse kantoor een vers logo nodig. En een huisstijl. En drukwerk. En een website.
Die scope maakte dit een heel mooi project. Veel vrijheid, respect en veel vertrouwen van de klant. En vooral de mogelijkheid om de huisstijl goed te ontwikkelen. Aan klantzijde was een en ander al uitstekend voorbereid. Dat zorgde er voor dat ik het onderste uit de kan wilde halen. Creatief gezien dan. Dit advocatenkantoor verdiende het allerbeste.
Maurice nam als vanzelf de rol van contactpersoon voor het ontwerp van logo en huisstijl op zich. Toch werd er wel nauw gewerkt met de grote groep betrokken advocaten. Veel betrokken personen zorgen meestal ook voor veel verschillende meningen. Dat werd nu goed geregeld.
Het project werd, zoals gebruikelijk, onderverdeeld in vier fasen. De fasen zorgen voor meer aandacht voor details. De naam en descriptor bevatten relatief lange woorden. Hierdoor verschuift de aandacht in het ontwerpproces sneller naar typografie. Daarom is gekozen om eerst typografie op te pakken. Daarna pas het ontwerp van het beeldmerk.
Het resultaat is dan ook een logo dat sterk leunt op typografie. Het verzekerings- en aansprakelijkheidsrecht is redelijk abstracte materie voor een leek. Een zeer technische en letterlijke vertaling van de dienstverlening wordt dan al snel een ‘uitdaging’. Met de abstracte dienstverlening in het achterhoofd is daarom uiteindelijk gekozen voor een monogram; een symbool, opgebouwd uit twee of meer letters.
Regelmatig worden nieuwe Brand Identity Design, UX/UI Design en Illustratie projecten toegevoegd. Als je wilt, laat ik je dat direct weten zodra dat gebeurt.
Weet dat ik, net als jij, spam ook heel vervelend vind. Ik stuur geen commerciële boodschappen, alleen updates met nieuw werk.
Voor de zo belangrijke typografie werd gekozen voor een betrouwbare, ietwat behoudende, enigszins klassieke lettervorm. Deze straalt autoriteit uit. De schreven zorgen dat de letters solide, ‘met beide benen op de grond’, staan.
Het gewicht van de letters werd beperkt gehouden. Hierdoor blijft het logo weg van de statische, logo uitstraling van een bankkluis. Het is immers een jong bedrijf. Met jonge mensen. Het monogram ‘V&A’ werd boven ‘advocaten’ geplaatst. Hierdoor blijft de totale ingenomen ruimte compacter. Het toekomstig gebruik van het logo in andere media wordt daardoor gemakkelijker.
Door blauw in het palet werd de serieuze, zakelijke ondertoon gevonden. Het oranje geeft tegenwicht. En het geheel een jongere uitstraling. In de huisstijl is veel aandacht besteed aan witruimte.
Het resultaat is een rustige, doordachte en evenwichtige visuele identiteit.
De huisstijl werd verder door ontworpen en vertaald naar merkuitingen als briefpapier, enveloppen, visitekaartjes en een passende website. De website vormgeving werd voor de technische bouw aangeleverd aan een Rotterdams webbureau.
Merkidentiteit
Als onafhankelijke en ervaren Freelance Digital Product Designer ontwerp ik voor kleine en middelgrote merken de visuele merkidentiteit en digitale interfaces. Het huisstijl of logo ontwerp is altijd gebaseerd op een bestaande of nieuwe merkstrategie.
Beschikbaar
Ik ben beschikbaar voor nieuwe projecten waarbij User Interface (UI) / User Experience (UX) Design, Merkidentiteit, Grafisch Vormgeving en illustratie nodig zijn. Mijn creatieve dienstverlening is altijd gebaseerd en sterk gefocussed op zakelijke doelstellingen.
De nieuwste Brand Identity Design, UX/UI Design en Illustratie projecten in je mailbox?
Michiel Nagtegaal
Laan van Middenburg 14
2275 CC Voorburg
The Netherlands
+31 6 43 49 1443
hello@mrupside.nl
Mr. Upside / Michiel Nagtegaal
Laan van Middenburg 14
2275 CC Voorburg
The Netherlands
+31 6 43 49 1443
hello@mrupside.nl