V&A Advocaten – Logo en huisstijl ontwerp

Client

V&A Advocaten

V&A Advocaten adviseert over het Nederlandse verzekerings- en aansprakelijkheidsrecht. Toen het Rotterdamse advocatenkantoor startte, was uiteraard een nieuwe huisstijl nodig. Partner van het eerste uur van het kantoor, Maurice Esseling, benaderde mij daarom voor het ontwerp.

V&A Advocaten logo huisstijl ontwerp brand identity design MrUpside Michiel Nagtegaal Voorburg 00 V&A Advocaten logo huisstijl ontwerp brand identity design MrUpside Michiel Nagtegaal Voorburg 01

Gebruikte software

Adobe Illustrator
Adobe Photoshop

Creatieve diensten

Brand Identity Design
Communications Consultancy
Art Direction

Maurice Esseling nam in 2013 contact met mij op. We kennen elkaar goed van vroeger. Zo deden we ooit een cursus parachutespringen samen. Daarna gingen we allebei weer onze eigen weg.

Toen mij weer eens benaderde had hij goed nieuws. Hij had zijn baan bij het advocatenkantoor waar hij werkte, opgezegd. En had ver gevorderde plannen om, samen met een aantal andere advocaten, een eigen kantoor, V&A Advocaten te starten.

En natuurlijk had het verse kantoor een vers logo nodig. En een huisstijl. En drukwerk. En een website.

Vrijheid, respect en vertrouwen

Die scope maakte dit een heel mooi project. Veel vrijheid, respect en veel vertrouwen van de klant. En vooral de mogelijkheid om de huisstijl goed te ontwikkelen. Aan klantzijde was een en ander al uitstekend voorbereid. Dat zorgde er voor dat ik het onderste uit de kan wilde halen. Creatief gezien dan. Dit advocatenkantoor verdiende het allerbeste. 

V&A Advocaten logo huisstijl ontwerp brand identity design MrUpside Michiel Nagtegaal Voorburg 03 V&A Advocaten logo huisstijl ontwerp brand identity design MrUpside Michiel Nagtegaal Voorburg 04 V&A Advocaten logo huisstijl ontwerp brand identity design MrUpside Michiel Nagtegaal Voorburg 05 V&A Advocaten logo huisstijl ontwerp brand identity design MrUpside Michiel Nagtegaal Voorburg 06 V&A Advocaten logo huisstijl ontwerp brand identity design MrUpside Michiel Nagtegaal Voorburg 07 V&A Advocaten logo huisstijl ontwerp brand identity design MrUpside Michiel Nagtegaal Voorburg 08

Abstracte dienstverlening van hoog niveau

Veel personen, veel meningen

Maurice nam als vanzelf de rol van contactpersoon voor het ontwerp van logo en huisstijl op zich. Toch werd er wel nauw gewerkt met de grote groep betrokken advocaten. Veel betrokken personen zorgen meestal ook voor veel verschillende meningen. Dat werd nu goed geregeld.

Eerst typografie

Het project werd, zoals gebruikelijk, onderverdeeld in vier fasen. De fasen zorgen voor meer aandacht voor details. De naam en descriptor bevatten relatief lange woorden. Hierdoor verschuift de aandacht in het ontwerpproces sneller naar typografie. Daarom is gekozen om eerst typografie op te pakken. Daarna pas het ontwerp van het beeldmerk.

Monogram

Het resultaat is dan ook een logo dat sterk leunt op typografie. Het verzekerings- en aansprakelijkheidsrecht is redelijk abstracte materie voor een leek. Een zeer technische en letterlijke vertaling van de dienstverlening wordt dan al snel een ‘uitdaging’. Met de abstracte dienstverlening in het achterhoofd is daarom uiteindelijk gekozen voor een monogram; een symbool, opgebouwd uit twee of meer letters.

V&A Advocaten logo huisstijl ontwerp brand identity design MrUpside Michiel Nagtegaal Voorburg 09 V&A Advocaten logo huisstijl ontwerp brand identity design MrUpside Michiel Nagtegaal Voorburg 10 V&A Advocaten logo huisstijl ontwerp brand identity design MrUpside Michiel Nagtegaal Voorburg 11 V&A Advocaten logo huisstijl ontwerp brand identity design MrUpside Michiel Nagtegaal Voorburg 12 V&A Advocaten logo huisstijl ontwerp brand identity design MrUpside Michiel Nagtegaal Voorburg 13 V&A Advocaten logo huisstijl ontwerp brand identity design MrUpside Michiel Nagtegaal Voorburg 14

De nieuwste Mr. Upside projecten in je inbox ontvangen?

Regelmatig worden nieuwe Brand Identity Design, UX/UI Design en Illustratie projecten toegevoegd. Als je wilt, laat ik je dat direct weten zodra dat gebeurt. 

Weet dat ik, net als jij, spam ook heel vervelend vind. Ik stuur geen commerciële boodschappen, alleen updates met nieuw werk.

Rustige, doordachte en evenwichtige visuele identiteit

Betrouwbare, klassieke lettervorm

Voor de zo belangrijke typografie werd gekozen voor een betrouwbare, ietwat behoudende, enigszins klassieke lettervorm. Deze straalt autoriteit uit. De schreven zorgen dat de letters solide, ‘met beide benen op de grond’, staan.

Het gewicht van de letters werd beperkt gehouden. Hierdoor blijft het logo weg van de statische, logo uitstraling van een bankkluis. Het is immers een jong bedrijf. Met jonge mensen. Het monogram ‘V&A’ werd boven ‘advocaten’ geplaatst. Hierdoor blijft de totale ingenomen ruimte compacter. Het toekomstig gebruik van het logo in andere media wordt daardoor gemakkelijker.

Zakelijk, beperkt kleurenpalet

Door blauw in het palet werd de serieuze, zakelijke ondertoon gevonden. Het oranje geeft tegenwicht. En het geheel een jongere uitstraling. In de huisstijl is veel aandacht besteed aan witruimte.

Het resultaat is een rustige, doordachte en evenwichtige visuele identiteit.

V&A Advocaten logo huisstijl ontwerp brand identity design MrUpside Michiel Nagtegaal Voorburg 15 V&A Advocaten logo huisstijl ontwerp brand identity design MrUpside Michiel Nagtegaal Voorburg 16 V&A Advocaten logo huisstijl ontwerp brand identity design MrUpside Michiel Nagtegaal Voorburg 17 V&A Advocaten logo huisstijl ontwerp brand identity design MrUpside Michiel Nagtegaal Voorburg 18 V&A Advocaten logo huisstijl ontwerp brand identity design MrUpside Michiel Nagtegaal Voorburg - 19 V&A Advocaten logo huisstijl ontwerp brand identity design MrUpside Michiel Nagtegaal Voorburg - 20 V&A Advocaten logo huisstijl ontwerp brand identity design MrUpside Michiel Nagtegaal Voorburg - 21 V&A Advocaten logo huisstijl ontwerp brand identity design MrUpside Michiel Nagtegaal Voorburg - 22 V&A Advocaten logo huisstijl ontwerp brand identity design MrUpside Michiel Nagtegaal Voorburg - 23

Doorvertaling naar diverse merkuitingen

De huisstijl werd verder door ontworpen en vertaald naar merkuitingen als briefpapier, enveloppen, visitekaartjes en een passende website. De website vormgeving werd voor de technische bouw aangeleverd aan een Rotterdams webbureau. 

Hoe kan ik helpen?

Vers logo, frisse huisstijl of nieuwe visuele richting nodig? Ik denk graag vrijblijvend mee.