Westerpop Delft – Logo en huisstijl ontwerp

Client

Westerpop Delft

Website

Westerpop is twee-jaarlijks gratis popfestival in Delft. In 2009 vierde het alweer haar 20-jarig jubileum als festival. Ik werd gevraagd om de crew t-shirts te ontwerpen. Normaal zou dat een illustratie betekenen. Maar vanwege het jubileum is bewust gekozen voor een beeldmerk/logo. 

Westerpop Free Music Festival Delft Brand Identity Design door MrUpside - 01Westerpop Free Music Festival Delft Brand Identity Design door MrUpside - 09

Gebruikte software

Adobe Illustrator
Adobe Photoshop

Creatieve diensten

Brand Identity
Communicatieadvies

Anno 1989

Het Westerpop festival is een gratis toegankelijk evenement dat in Delft georganiseerd wordt. De oorsprong van dit festival speelde zich af in 1989, toen de Delftse wijk het Westerkwartier het 100-jarig jubileum vierde. Met een totaal budget van ƒ 5500,- werd er in 1989 een tweedaags festival op poten gezet inclusief autotrailer (podium), licht, geluid en negen bands waarvan twee coverbands en zeven bands uit de Delftse oefenruimten.

Ze speelden voor een onkosten vergoeding van ƒ 75,- per band. Het geschatte bezoekersaantal zal toen net de 900 gehaald hebben. Door het enthousiasme van een aantal vrijwilligers moest wel een vervolg worden gegeven aan dit buurtfeest.

Jubileumlogo

Aanvankelijk was het de bedoeling dat er alleen een illustratie op de voorkant van het t-shirt zou verschijnen, zoals ze eigenlijk elk jaar deden. Ik adviseerde om van de illustratie een uniek jubileumlogo te maken. Het maakte de communicatie van het jubileum gemakkelijker en het festival herkenbaarder.

Westerpop Free Music Festival Delft Brand Identity Design door MrUpside - 10Westerpop Free Music Festival Delft Brand Identity Design door MrUpside - 04Westerpop Free Music Festival Delft Brand Identity Design door MrUpside - 03 Westerpop Free Music Festival Delft Brand Identity Design door MrUpside - 02

Creatief concept: tatoeage

Symbool van toewijding en betrokkenheid

De Engelse uitdrukking ‘onder je huid’ wordt gebruikt om een sterke betrokkenheid met een onderwerp aan te geven. Het zetten van een tatoeage vormde de inspiratie voor dit logo. Twintig jaar lang, elk jaar een festival opzetten (en bezoeken) getuigt van toewijding en betrokkenheid. Een tatoeage gaat ook lang mee en past bovendien goed bij het ‘rock-and-roll’-thema van het Delftse muziekfestival.

Westerpop Free Music Festival Delft Brand Identity Design door MrUpside - 05 Westerpop Free Music Festival Delft Brand Identity Design door MrUpside - 06

De nieuwste Mr. Upside projecten in je inbox ontvangen?

Regelmatig worden nieuwe Brand Identity Design, UX/UI Design en Illustratie projecten toegevoegd. Als je wilt, laat ik je dat direct weten zodra dat gebeurt. 

Weet dat ik, net als jij, spam ook heel vervelend vind. Ik stuur geen commerciële boodschappen, alleen updates met nieuw werk.

Less is more

Bewust beperkt kleurenpalet

Het logo / de illustratie is gebruikt in de festivalkrant, online, op promotiedrukwerk en op de t-shirts. Het beperkte kleurenpalet (rood en zwart) maakte het gebruik in allerlei media gemakkelijker.

Na een paar voorbereidende potloodschetsen werd het logo volledig als vector illustratie ontworpen in Adobe Illustrator.

Westerpop Free Music Festival Delft Brand Identity Design door MrUpside - 07 Westerpop Free Music Festival Delft Brand Identity Design door MrUpside - 08

Hoe kan ik helpen?

Vers logo, frisse huisstijl of nieuwe visuele richting nodig? Ik denk graag vrijblijvend mee.